מערכות ללמידה מרחוק כסביבת מחקר

עמוד:53

התברר כי במהותו הניסוי הצליח . במושגים של היום המערכת הייתה פשטנית . השידור ( וידיאוואודיו ) ,היהחדצדדי,כלומר,מהמורהלתלמידים שהתכנסו בחדר מחשבים . תגובות התלמידים ושאלותיהם היו אך ורק באמצעות טקסט – כלומר משהו שמזכיר את הצ'אט של היום . אך בסיכומו של דבר המערכת עבדה כהלכה והתלמידים היו מעוניינים להמשיך . עם זאת, התברר כי קיימת בעיה אישית מהותית . המורים המקומיים הרגישו ובצדק, שמקומם שהיה כה מרכזי – מתערער . ההילה של השעורים המועבריםבטכנולוגיההחדשהעלידימוריםממרכזהארץ,הותירהאותם בשוליים . הם לא הססו לומר זאת ואנחנו הבנו את כאבם . היה ברור לנו לכן שחובה לשתף אותם ולתת להם להיות מעורבים, אבל לא ידענו כיצד . נאספנו, צוות המורים והחבורה שהגיעה, לדון בכך . ניתוח של הצרכים הצביע מיד על מספר נושאים שקשה היה לטפל בו ממרחק – במיוחד שהמערכות היו עדיין כה ראשוניות ולמעשה זרימת המידע הייתה כמעט לחלוטין חד-כיוונית . שתי בעיות בלטו מיד . הראשונה, כיצד לסייע לתלמידים מתקשים והשנייה, כיצד לבדוק תרגילים, להעביר בחינות ולהעריך את הלומדים . הפתרון היה ברור, הגענו אליו מהר והוא התקבל בברכה על ידי כל המשתתפים . לתפקיד המורה המקומי נוסף רובד נוסף של מנחה ( tutor ) – הדמות המרכזית הצופה ומנהלת אקדמית את הקורס, עוקבת אחר התלמידים, מסייעת למתקשים בהם ומייעצת למורה המרוחק . לאור ממצאיה, באמצעותמשובניתן לשפראתרמתהשיעורים . כמוכן הוסכם שהמורים המקומיים הם אלו שיבדקו את התרגילים, יעבירו ויבדקו את הבחינות . תפקיד שהם חפצו בו ולמען האמת תפקיד ששמחתי לוותר עליו . מתן האחריות וההערכה לצוות המקומי העניק להם, כשותפים לפרויקט, את העמדה והחשיבות שהם חפצו בהן . שבנו למרכז הארץ בהרגשה שהניסיון עולה יפה ולמדנו את חשיבות השיתוף עם הצוותים המקומיים" . מהביקור בבית הספר למדנו שהמורה הוא גורם משמעותי ביותר בקביעת המתודה של הפעלת המחשב ואכן בוצעו כמה מחקרים ופורסמו מאמרים בכתבי עת מדעיים, שעסקו בתפקידו של המורה שברבות הימים הוגדר כ'מורה מתווך' . במחקרים אלו נסינו להגדיר את חלקו של המורה בתהליך הלמידה . בשנה שלאחריה התרחבנו והתחלנו לשדר לבתי ספר נוספים ולהציע נושאים נוספים . ערב אחד מתקשר מנכ"ל "גילת" ומעביר לידיעתנו הודעה מהנהלת החברה – הפסד כספי שהיה לחברה באותו זמן ואשר גרם להחלטת ההנהלה להפסיק מידית כל פרויקט שאינו "מכניס רווחים" . שוב עמדנו בפני מצב מורכב, קיימים בתי ספר, מורים, תלמידים, פרויקט שלם ואין בידינו מערכת מקוונת להמשך המחקר והפעילות .

אופיר, ברוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר