מערכות ללמידה מרחוק כסביבת מחקר

עמוד:59

האינטרנט כבר כאן . . . בשנת 2015 , האינטרנט כבר נכח בעולם המודרני ושילובו במחקרי הלמידה התאפשרה . הטכנולוגיות אותן חקרנו במשך השנים, לא היו זהות, אך שאלות המחקר היו משותפות וגם המסקנות המחקריות היו זהות . השיקולים והמסקנות הפדגוגיים היו זהים לגבי כל המערכות, מסקנה שהתפתחה והתגבשה ככל שבוצעו יותר מחקרים . תוצאות המחקרים הצביעו על חשיבותו הקריטית של שיקול הדעת הפדגוגי . בכל שנות המחקר שקיימנו, מערכות המחשב היו תחת שליטה מלאה של צוות המחקר . באפשרותנו היה לערוך שינויים במבנה המחקר, שלביו וכן לגבי אופן הפעלת המערכות הטכנולוגיות . הפעלנו "מעבדת מחקר" ועד כמה שידוע לנו הפרויקט היה אחד הבודדים בעולם, בו הוקמה מעבדה למטרות מחקר חינוכי, במסגרתה התאפשר לחוקרים בתחום הפדגוגיה לעשות, לשלוט ולכוון שינויים מבוססים על תוצאות מחקרים . המעבדה שבנינו אפשרה ליישם את תוצאות המחקרים, לערוך שנויים במערכות, בהתאם למסקנות של המחקרים השונים . זה היה תנאי הכרחי לקידומו של המחקר . המחקרים אפשרו להשוות בין מערכות טכנולוגיות, להעריך את ההשפעה של משתנים שונים על יעילות המערכת בהשגת מטרות הלמידה ולשנות את מערכת ההוראה בהתאם לצורך . נמצא שאכן קיימים גורמים זהים במערכות הטכנולוגיות השונות – גורמים בהם צריך להתחשב בתהליך הטמעת מחשב בהוראה . כרגיל היה קושי בהשגת מימון לצורך זה וזאת משלל סיבות : ■ לא היה מקובל במערכת החינוך לקיים מעבדה, במסגרתה ניתן יהיה לכוון ולשלוט במשתנים מתחום החומרה ובתחום אסטרטגיה של המחקר . ■ הפרויקט היה זקוק למימון ארוך טווח ( קבלנו מימון מקרנות שיפוטיות כגון ISF , אבל בדרך כלל מימון מקרנות שיפוטיות ניתן לשנים בודדות ואנו עסקנו במחקר ארוך טווח – OnGoing Research . ■ מערכת טכנולוגית לא יכולה לכסות את כל מטרות הלמידה . ■ התרומה האנושית של המורה, היא קריטית בכל תהליך למידה . מטרתנו הייתה להציג שיטה בה נקטנו, שהיא תוצאה של שיתוף מלא, קשר, תלות ותאום בין שלב המחקר לשלב היישום . המחשת הקשר ההכרחי בין מחקר לבין יישום של מערכות ממוחשבות בחינוך וכן חשיבות כימות של מושגים המדעיים, הוו בסיס למודלים שיאפשרו קבלת החלטות . המחקרים בוצעו על ידי צוותי מחקר שונים ותוצאות המחקרים נכנסו למאגר מידע . הבסיס למודלים המפורטים, הוא מטה אנליזה של נתוני המחקר . כל מחקר מוסיף נתונים שמושווים ומשלימים מחקרים אחרים . כל המחקרים מתכנסים למארג ( פרדיגמה ) שמהוות בסיס לקבלת החלטות . לשם כך שולבו במודלים תוצאות שקבלנו ממחקרים כמותיים וכן נתונים איכותניים .

אופיר, ברוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר