הקשר בין שיקולים פדגוגיים ומחשבים

עמוד:39

זיהה את מקום המגע על מסך המחשב וכן זיהה מקום מגע על מסך מקרן המיקרופיש . למחשבים באותה תקופה לא הייתה יכולת להציג גרפיקה ברמה טובה, לעומת זאת בעזרת המיקרופיש יכולנו להציג תמונות ברמה מעולה . זה נתן אפשרות להציג מידע על צג המחשב ולבקש מהלומד להתייחס למידע בעזרת מגע על לוח מקרן המיקרופיש או מגע על מסך המחשב . באותה טכנולוגיה פיתחנו לוח מקשים . הרעיון היה שעל גבי לוח המקשים אפשר היה להציג תמונות שונות באמצעות קלף מצויר, ששולב תחת זכוכית לוח המקשים והמחשב זהה את הקלף ששולב . לדוגמא : קלף חצוי, על חציו כתוב "כן" ועל חציו השני כתוב "לא" . המחשב, מקרן המיקרופיש ולוח המקשים, פעלו בצורה מתואמת . על לוח המחשב הופיעה שאלה, על לוח המיקרופיש הופיע תשובה והתלמיד יכול לתת את תשובתו "כן" או "לא" על ידי מגע על לוח המקשים . התוכנה שבנינו אפשרה גם כתיבת שיעורים . Authoring Language זוהי שפה מיועדת לכתיבת שיעורים . כתיבת השיעורים בשפות המוכרות באותם זמנים ( בייסיק, פסקל, פורטרן, APL ) היתה מורכבת ויקרה . ולכן למערכת PLATO פיתחו שפה מיוחדת המיועדת לכתיבת שיעורים Tutor . שפת Tutor כללה פקודות מיוחדות שהתאימו לצרכי הלמידה . בספרי ההדרכה לשפת Tutor נכתב שהשימוש בשפה זו אינו דורש מיומנות גבוהה בתכנות . השפה מתאימה גם לאותם משתמשים שאינם מתכנתים . במציאות מצאנו שאנשי החינוך התקשו בלימוד השפה ולכן שילבנו בפרויקט הדב"ם בצה"ל מתכנתים מיומנים מיחידה – אג"ם למחשב . פנינו לכתיבת "שפת קורס" מיוחדת – קלה לשימוש : על מסך המחשב באותם ימים אפשר היה להציג אותיות, מספרים וכן שרטוטים . בשפה המיועדת לעריכת שיעורים שבנינו, כותב הקורס תכנן כל עמוד מהשעור בנפרד . העמוד הכיל טקסט, מספרים וכן שרטוט שהועלה מזיכרון המחשב מתוך מאגר שרטוטים . מכין השיעור יכל לכתוב את הטקסט על המסך, לקבוע את מקומו של השרטוט מתוך זיכרון המחשב וכן לשנות את גודלו . השיעור כלל תמונה גרפית וכן טקסט . כל דף המיועד לשיעור הסתיים בשאלה רב בררתית . כשסיים בונה השיעור את תכנון דף השיעור ( טקסט, שרטוט מתאים ושאלה ) אוכסנו דפים של השיעור בזיכרון המחשב, כשכל דף קבל מספר . כך שבזכרון המחשב היה אוסף של דפים ממוספרים . ביכולתו של עורך השיעור לקבוע את סדר הדפים שיוצגו ללומד בהתאם לנושא השיעור . כשכותב השיעור ציין לדוגמא את המספר 100 מתוך מאגר הדפים במקום זה הוצג ללומד דף מספר 100 . כפי שמוצג בשרטוט מימין . השיעור התחיל בדף 100 בו הופיע הסבר כללי – ( מבוא ) לתוכן השיעור, מכאן הועבר הלומד לדף 110 . בסוף הדף הופיע שאלה רב ברירתית . אם הלומד ענה עליה נכון הוא הועבר לדף 120 . שגם דף זה הסתיים בשאלה אם הלומד ענה עליה נכון הוא הועבר לדף 130 וכך הלאה . 100 המשך כן כן כן לא לא לא כן 210 110 220 230 120 130

אופיר, ברוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר