הקדמה

עמוד:13

הקדמה התורה ו'דבר גדול' בהשוואה לכל יתר המצוות לפי הרמב"ם ) על פי הל' יסודי התורה ד, יג ( , הם חלק מלימוד התורה ) על פי הל' תלמוד תורה א, 3 יא - יב ( . 4 הקשר בין הלימוד לעשייה הוא מוטיב מיימוני קלסי . כבר בפירוש המשנה לפאה א, א ) 'ותלמוד תורה כנגד כולם' ( כותב רבנו : 'וכשתחקור זאת תמצא תלמוד תורה שקול כנגד כולם, כי בתלמוד תורה ידע האדם את כל זה ] . . . [ שהתלמוד מביא לידי מעשה' . הרמב"ם מבליט כאן את הלימוד הפונקציונלי : העשייה כמטרתה של מצוות תלמוד תורה . חשיבות הלימוד אינה בפעילות האינטלקטואלית כשלעצמה, אלא בהיותה נחוצה לשם קיום 5 המצוות . מה שנאמר כאן בקיצור נאמר באריכות בהקדמה לפירוש המשנה . ברם החידוש במורה, הנרמז בהלכות ת"ת ברשימת המצוות, הוא בתוספת מרכיב הכבוד והמעמד : הלימוד מפי חכמים מביא להערכתם ולכיבודם, ואלה מיתרגמים לנכונות לקיים את הוראותיהם ולציית להדרכותיהם . העיסוק בלימוד תורה קשור אפוא בקשר הדוק לסוגיית הסמכות, סוגיה שהעסיקה את הרמב"ם בהקשרים רבים . סוגיה זו יכלה אמנם למצוא את מקומה גם בהלכות ממרים, העוסקות אף הן בצורך ליצור הערצה וציות כלפי החכמים ובכלים הנחוצים להשגת מטרת זו, אך הרמב"ם בחר לעסוק בחכמים ולחזק את מעמדם לא כגוף ממוסד אלא כקבוצה מחנכת, לומדת ומלמדת . כך או אחרת, הלימוד וההוראה נתפסים במורה בממד החברתי – דתי ולא בממד הרוחני שלהם . ] ב [ הלכות תלמוד תורה, כמו יחידות אחרות במשנה תורה, משלבות מספר 6 נושאים . נושאים אלה הם כמובן בעלי זיקה הדדית, אך זיקה זו אינה הכרחית . אדרבה : הלומד את החיבור גם מתוודע תוך כדי כך לזיקות 13 ; 278 . Strauss, ‘Notes on Maimonides' Book of Knowledge’, p ראו 3 כשר, 'תלמוד תורה כאמצעי להשגת האל במשנת הרמב"ם', עמ' 71 - 81 . ראו שילת, פירוש הרמב"ם לאבות, עמ' לג . 4 ראו עמ' כג במהדורת הרב קאפח . 5 ראו טברסקי, מבוא למשנה תורה לרמב"ם, פרק ד . 6 חדשות שהרמב"ם יוצר דרך ארגון החומר לפי שיקול דעתו . כפי שהעירו

המרכז הבינלאומי למחשבת ישראל ע"ש גולדשטיין-גורן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר