הקדמה

עמוד:12

הקדמה באה לידי ביטוי כפול ודורשת שתי פעולות . הלימוד קשור קשר בל יינתק להוראה : לומדים כדי ללמד וכדי לעשות ) משנה אבות ד, ו ( , והלימוד חשוב בעיקר, אולי, לא לשם עצמו אלא לשם ביצוע המצווה, המעשה הנגזר ממנו . כך או אחרת, אין לזלזל בחשיבותה של אחריות זו ללמד ולעשות ובהשלכותיה . תלמוד תורה כולל את המשמעות החברתית של ההוראה ; ומשמעות חברתית זו משליכה לכיוון האפשרות של מנהיגות רוחנית שמתחברת ללימוד תורה . הגדרה מעשית – חברתית זו של הלימוד וההוראה מתבטאת אף בספר המורה, חלק ג, פרק לו . והנה הדברים הרלוונטיים : כן ברורה התועלת של כל הזירוז וההדגשה ללמוד וללמד ] . . . [ מפני שבאין ידיעה אין מעשה הטוב ולא דעה נכונה . ברורה גם התועלת של כיבוד חכמי התורה, כי אם אין משתרשת בנפשות הערצה כלפיהם לא יישמע קולם באשר לדעות ולמעשים שאליהם הם 2 מדריכים . כוונת הרמב"ם כאן לחבר את מצוות הלימוד והכבוד אהדדי, וכן ליצור מסגרת הלכתית — 'הקבוצה הראשונה' שבמורה, המקבילה להלכות יסודי התורה שבמשנה תורה . ללא לימוד אין אפשרות של דעות נכונות או עשייה נכונה, ובאין הערכה וכבוד כלפי החכמים 'לא יישמע קולם באשר לדעות ולמעשים שאליהם הם מדריכים' . הן העשייה הרצויה הן הדעות הנכונות כרוכות בתלמוד תורה על שני מרכיביו, כפי שהם מוגדרים בהלכות תלמוד תורה . במאמרו על ספר המדע מנמק ליאו שטראוס את מיקומן של הלכות תלמוד תורה בצורה אחרת . לדבריו, הציווי על לימוד התורה והוראתה הוא 'הראשון' שבכל המצוות — ראשון, כנראה, הן בסדר והן בחשיבות . הלימוד הוא ראשון בסדר המצוות, שכן תביעות האל מן האדם מובאות בצורה השלמה ביותר בתורה, שלימודה הוא חובה לפי הלכות אלה . והוא 12 עמ' 556 - 557 בתרגומו של מ' שורץ . כל הציטוטים בעברית ממורה נבוכים לקוחים 2 מתרגום זה . גם ראשון בחשיבות, שכן מעשה בראשית ומעשה מרכבה, שהם יסוד

המרכז הבינלאומי למחשבת ישראל ע"ש גולדשטיין-גורן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר