הקדמה

עמוד:10

10  ׀ שלמה קניאל בחלק הראשון מוצגים מספר מאפיינים מרכזיים של הטיפשות . מודגש שהטיפשות אינה תכונה, ויש להתמקד במעשים הטיפשיים . בחלק זה אביא דוגמאות לכך שהטיפשות עשויה להיות מצחיקה או להניב רווחים, אך אראה גם שלרוב היא גורמת נזקים כבדים . ככלל, כדי להחליט אם מעשה הוא טיפשי, יש להיכנס לנעליו של האדם בעת שנעשה המעשה, לבדוק אם הוא תפקד מתחת לרף התבונה שלו בתחום מסוים, ואם היתה לו אפשרות בחירה . הדגש על הבחירה מוביל למסקנה שמעשיהם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית או עם הפרעה נפשית ושל קשישים עם דמנציה אינם טיפשיים, משום שאין להם אפשרות בחירה . בחלק השני מוצגים הגורמים למעשים טיפשיים, כגון שמירה על ערך העצמי ועל כבוד עצמי, עצלות התבונה ושימוש בתהליכי חשיבה ובהיסקים לא יעילים, בחירה להיכנס למצבי לחץ בלוויית רגשות כמו כעס, בושה ואשמה, נטילת סיכונים מיותרים עקב התמכרויות שונות, אומץ וגבורה שנכשלו במבחן התוצאה, גיל ההתבגרות המועד למעשים טיפשיים, בורות מרצון, בעיות בקשב ובזיכרון, נאיביות, עצלות השליטה במצבי חיים שונים והיסחפות אחר ההמון . בחלק השלישי מוצגות דרכים להימנע מטיפשות או לצמצמה ככל האפשר כפועל יוצא של הגורמים שפורטו בחלק השני : אימוץ אמונות נכונות, הגברת השליטה העצמית, שתיקה והקשבה פעילה, שימוש ברפלקסיה ובחשיבה שיטתית וכן טיפים להימנעות מלחץ ומכעס . למרות המבנה ההגיוני של הספר, כל פרק עומד בפני עצמו, וניתן לקרוא את הפרקים לפי הסדר שתבחרו . אני מקווה שהצלחתי להתנתק מהניסוחים המדעיים שבהם אני מורגל ולהבליט את הרעיונות המרכזיים . השתדלתי להרבות בסיפורים, באנקדוטות ובדוגמאות, לקרב אתכם הקוראים לנושא וליצור עניין — ובכך לחזק את ההסברים ואת המסקנות שיגיעו בעקבותיהם .

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר