חיים? או תיאטרון? נשים יוצרות בקדמת הבמה

עמוד:8

the Women Institute בניו יורק, שבשיתוף עם המכון שלנו ערכה ופרסמה קובץ מחזות באנגלית בשנת 2015 . קובץ זה היה הגרעין לתחילת העבודה שלנו על גיליון זה של במה . אנחנו מקדישים את הגיליון הנוכחי לזכרה של נאוה סמל . במה חוזר להבימה באמצע מסע העריכה של ‘במה’ 286 על נשים יוצרות בתיאטרון שואה ואחריה הופיעה ״גברת קורונה״ ללא הזמנה, באופן מסתורי פרצה לתוך חיינו, החשיכה את במות התיאטרון בארץ ובעולם והשאירה את כל היוצרות והיוצרים ספונות וספונים בבתיהם . יומיים לפני כן עוד הילכנו אנוכי ושמוליק עצמון - וירצר - יו”ר המכון שלנו וחבר מועצת מערכת ‘במה’ - בפרוזדורי משרדי תיאטרון הבימה הנטושים, עברנו דרך במות התיאטרון החשוכות, האולמות השוממים, עוטים מסכות וכפפות בדרך לפגישה עם נעם סמל מנכ”ל התיאטרון החדש . דנו בשיתוף הפעולה המחודש בין ‘במה, כתב עת לתיאטרון’ והתיאטרון הלאומי הבימה והחזרת השותפות לאחר 60 שנות פרידה מאז יצא לאור גיליון ‘במה’ הראשון באביב 1933 ביוזמת חוג הבימה תל אביב, ולאחר שעבר בשנת 1959 לירושלים בעריכתו של ישראל גור ז”ל ועורכים נוספים עד פטירתו בשנת 1982 . לאחר מותו של גור בין השנים 1984 ועד 2005 כתב העת יצא לאור בהוצאת הארכיון והמוזיאון לתיאטרון ע”ש ישראל גור . דנו בתכני הגיליון ובאירוע השקה המתוכנן ביום השואה הבינלאומי 27 בינואר 2021 . בתום הפגישה נעם מכריז : התיאטרון בחל”ת ואני כאן בהתנדבות . נראה מה יהיה בעוד חודשיים - שלושה . . . יצאנו אל כיכר הבימה מוצפת השמש . מול עיני ריצדו תמונות כמו בסרט : כיצד הרגישה אנה פרנק ששהתה עם בני המשפחה בעליית הגג באמסטרדם במשך למעלה משנתיים ? כיצד הרגישה אתי הילסום מאחורי גדרות התיל ? כיצד הרגישה שרלוטה סולומון בבית סבתה בדרום צרפת, משקיפה אל הים מן החלון ומציירת את סיפור חייה ‘חיים ? או תיאטרון ? ’ כיצד הרגישה חנה סנש בתא הכלא בבודפשט כששמעה מעבר לקיר את אימה זועקת לשומרים : “תנו לי לראות את ביתי ! ” כיצד הרגישה אלזה לסקר - שילר כשהיא רצה פרועת שיער ברחובות ברלין, בידה מזוודה בלויה, גדושה בשירים, ציורים ושברי רעיונות למחזה חדש, לאחר שבריונים נאצים היכו אותה – והיא נכנסת אל תחנת הרכבת וקונה במטבעות האחרונים שבכיסה כרטיס לרכבת האחרונה לשווייץ ללא כתובת ברורה היכן תבלה את הלילה ? כיצד הרגישה סטפה וילצ’ינסקה כשצעדה לצידו של יאנוש קורצ’אק ו - 200 הילדים שכל אחד מהם אוחז בידו בובה, צעצוע או פרוסת לחם ? כולם צועדים בשקט אל תחנת הרכבת . . . היא מביטה אל קורצ’אק וחושבת “לו רק יכולתי לחבק אותו ולתת לו נשיקת פרידה . . . ” . כעבור יומיים, בישיבת הפקה בזום, הופיעו פניהן המחייכות של טניה ואחינעם ובישרו שגיליון במה החדש יוצא לדרך . . . 8 ח ור ף 0 2 0 2 ה ת ש פ ”א | גיל יון 6 8 2

המכון לקידום תיאטרון יהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר