על הדיבוק

עמוד:6

התרגום ( . . . ) זלגו מעיני דמעות שמחה . בכל כך עדינות ופיוטיות מופלאה נמסרה וקושטה ונתנגנה כל הדרמה . לא מצאתי מלה אחת שתעצרני . ומי שקורא נעצר קודם כל על מה שאתה הכנסת למחזה” . ( אונגרפלד, ביאליק וסופרי דורו, עמ’ 29 ) . אנ - סקי ו’הדיבוק’ ב - ,1918 לאחר השתלטות הבולשביקים נאלץ אנ - סקי להימלט מברית המועצות . וכך בכורת הדיבוק העולמית התקיימה דווקא בוורשה, ביידיש, בביצוע הלהקה הוילנאית בדצמבר 1920 . אנסקי נפטר בנובמבר באותה השנה, חודש לפני הבכורה . בבית העלמין בוורשה בו נקבר נשבעו השחקנים להעלות את ההצגה כשימלאו שלושים למותו . כך הספידו נחום סוקולוב : “הוא מת מתוך התגעשות רוחו על עלבון עמו - ושוב אירוניה חדה של הגורל ! - בו ביום שהוכנה הצגת הבכורה של הדיבוק . אם נכונה הייתה לְעלוּב זה מלוא כף נחת מן ההצגה הראשונה, בא מלאך המוות וחטף את הכוס מפיו, כשהייתה קרובה, כמעט נגעו בה שפתיו ; – ככה נתלש הנים ונשתתק כינור זה” . למה ‘הדיבוק’ ? גיליון זה של במה, כתב עת לתיאטרון הינו נדבך נוסף באוצר המחקרים בעקבות ‘הדיבוק’ . הפעם יצאתי למסע מרתק בעקבות ש . אנ - סקי וגלגולי המחזה מן המשלחת האתנוגרפית בתחום המושב היהודי ועד שראה את אור הזרקורים בסטודיה השלישית במוסקבה על ידי ווכטנגוב בשנת 1922 והיה לאבן יסוד להקמת תיאטרון עברי, כדברי ח”נ ביאליק : “אינני יודע אם היה זה חלום, שגעון או שכרון . אולי בתוך המסיבות המשונות של המהפכה במוסקבה על כל התהפוכות שהיו בחיים, שתתה גם הבימה את כוס השיכרון והשכירה את זולתה . נעשה אז נס גדול . הייתה הרגשה שהנה קם תיאטרון עברי, לאחר שעברו כמדומה כששים שנה מימי התיאטרון הראשון היהודי של גולדפאדן, הנה קם תיאטרון עברי . . . ” או כפי שלחש ווכטנגוב באוזני ביאליק במהלך אחת החזרות : “אני עובד בסטודיות אחרות ועם תלמידים אחרים, אולם כשאני נכנס למקום זה, אני משתגע, אני נהפך לאיש אחר . . . ” . כאן מתחוור גודל הדרמה, אנ - סקי אמנם זכה לראות את 15 הכרכים של כל כתביו מודפסים אך החמיץ את בכורת המחזה שיעניק לו תהילת עולם . המחזות הנוספים של אנ - סקי ראוי לציין את שני המחזות הנוספים שאנ - סקי כתב : המחזה האחד ‘יום ולילה’ ( טאג און נאכט ) אשר הושלם רק בשנת 1928 על ידי הסופר והמחזאי היידי אלתר קציזנע ( - 1885 1941 ) אשר עם פטירתו של אנ - סקי, בהיותו ממונה על ההוצאה לאור של כתביו השלים את המערכה השלישית של המחזה על פי הערותיו של אנ - סקי לצד שתי המערכות הראשונות . המחזה השני קומדיה קצרה במערכה אחת ‘אב ובנו’ אשר היתה ההצגה הראשונה ברפרטואר של ‘במת הפועלים היהודית’ וכבר גלום בו הרעיון של אהבת ד ב ר ה ע ור ך 6 א ב יב 9 1 0 2 ה ת ש ע ”ט | גיל יון 3 1 ( 5 8 2 )

המכון לקידום תיאטרון יהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר