1 סקירה היסטורית של שדה המחקר של הקבלה

עמוד:14

14 מורן גאם הכהן הכוללת תרגום וביאור . הצעה זו אושרה ב – 1920 ובשנתיים הבאות כתב שלום את מחקרו בהנחיית האשורולוג פריץ הומל . בשנת 1922 קיבל שלום תואר דוקטור מאוניברסיטת מינכן, ולאחר מכן החל לעסוק בהוראה . הקורס הראשון שהורה ב"בית הספר היהודי העממי למבוגרים" בברלין עסק בתולדות המיסטיקה היהודית ; הקורס השני היה ב"בית המדרש החופשי" בהקמת פרנץ רוזנצוויג בפרנקפורט, ועסק בקריאת טקסטים קבליים אפוקליפטיים וסיפוריים ובביאורם, בהם המדרש הנעלם למגילת רות מ"הזוהר", ספר דניאל וסיפורי עגנון . בתקופה זו פעל שלום להשגת אישור עלייה לארץ, ובסיועה של ארוסתו אשה בורכהרדט קיבל כתב מינוי פיקטיבי ( שלימים הפך לממשי ) משמואל הוגו ברגמן, מנהל בית הספרייה הלאומית בירושלים . ב – 1923 עלה ארצה והחל לנהל את המחלקה היהודית בספרייה הלאומית, שנעשתה הספרייה של האוניברסיטה העברית עם הקמתה ב – 1925 . שלום שימש בתפקיד 17 ב – 5291ארבע שנים, שבהן ההדיר, חשף ורכש כתבי – יד רבים . התמנה למרצה בחצי משרה במכון למדעי היהדות באוניברסיטה העברית, ובשנתיים הבאות המשיך את תפקידו בספרייה במשרה 18 חלקית, עד שהתמנה למרצה במשרה מלאה ב – 1927 . ב – 1933 הוענק לשלום תואר פרופסור . באותו הזמן היה פעיל בהקמת הפקולטה למדעי הרוח, וב – 1941 מונה לדיקן הפקולטה . בשנים 1946 - 1952 פעל מטעם האוניברסיטה העברית להצלת אוצרות התרבות היהודית שנשמרו באירופה במהלך מלחמת העולם השנייה . הוא איתר את שרידי הספריות היהודיות שנגזלו ונשדדו בידי הנאצים והעביר מאות אלפי ספרים ומאות כתבי – יד 19 לבית – הספרים הלאומי ולמגוון מוסדות מדע ותרבות בארץ . 17 . שם, עמ' 209 . 18 . שם, עמ' 223 . 19 . שלום, "כתב טיוטה אוטוביוגרפי", ארכיון גרשם שלום, 1599 º 4 . Arc , תיק

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר