1 סקירה היסטורית של שדה המחקר של הקבלה

עמוד:13

13 מחקר הקבלה בישראל מסדר "שחר הזהב" באנגליה והתנועה התיאוסופית בארצות הברית ובהודו, שראתה בקבלה את המקור הקדום ביותר לידע האוניברסלי 14 עוד ושאפה לחשיפתו באמצעות לימוד ופרקטיקות מגוונות . חשוב לציין את תרומת אידאליסטים ציונים יוצאי מזרח אירופה בסוף המאה ה – 19 ובראשית המאה ה – ,20 בייחוד בזכות מחקרם על תנועת החסידות, הכולל איסוף כתבים חסידיים וניתוחם אגב הבלטת יסודותיהם הלאומיים והפוליטיים, בכללם מיכה יוסף 15 ברדיצ'בסקי, מרטין בובר, הלל צייטלין ושמואל אבא הורודצקי . מפעל המחקר של גרשם שלום גרשם שלום נולד בברלין ב – 1897 למשפחה יהודית מתבוללת, אך עוד בנעוריו נמשך אחר שורשיו היהודיים, למד עברית והצטרף 16 ב – 1915 החל במסלול לימודיו האקדמי לתנועת הנוער הציוני . בברלין ; מתמטיקה הייתה תחום ההתמחות הראשי שלו ופילוסופיה הייתה תחום התמחותו המשני . כעבור שנה המשיך את לימודיו בעיר ינה, שם שהה שנה בלבד, ובברן, שם שהה עוד כשנה וחצי עד סוף מלחמת העולם הראשונה . עם שובו לגרמניה ב – 1919 החליט לזנוח את לימודי המתמטיקה ולהתמקד בחקר הקבלה ובפילוסופיה . עיסוק זה התאפשר לו במסגרת החוג לשפות שמיות באוניברסיטת מינכן, שם גיבש את הצעת המחקר לכתיבת חיבורו לקבלת תואר דוקטור . הצעתו הייתה לכתוב מהדורה מדעית של ספר הבהיר , Jewish Mysticism against Kabbalah Practitioners", O . Hammer and K . von Stuckrad ( eds . ) , Polemical Encounters : Esoteric Discourse and its Others, Leiden & Boston, 2007, p . 106 14 . הוס, "הפולמוס", עמ' 16 . 15 . ביאל, גרשם שלום , עמ' 33 - 34 . 16 . ג' שלום, מברלין לירושלים : זכרונות נעורים , א' שפירא ( עורך ) , תל אביב : עם עובד, ,1982 עמ' 43 - 49 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר