מבוא

עמוד:8

8 מורן גאם הכהן משלהי שנות ה – 80 ובמהלך שנות ה – 90 התחוללו שינויים בשדה המחקר, כשחוקרי הקבלה החדשים ובראשם משה אידל 3 ויהודה ליבס החלו לערער על הנחות היסוד שקבעו קודמיהם . עניינו של ספר זה במחקר שדה המחקר הקבלי בארץ לדורותיו . הספר עוסק בבחינת היבטים שונים בפעילותו של השדה : המגמות שהניעו את חוקרי הקבלה במחקרם ובהוראתם, כיצד התעצבו מושגי היסוד שעל בסיסם ערכו החוקרים את מחקרם, הפולמוסים שנתגלעו בין החוקרים סביב מסקנותיהם במחקר וכן בחינת השפעתם של היבטים אלו על האופן שבו נחקרו שלוש סוגיות מרכזיות בשדה : "הזוהר", "קבלת אבולעפיה" ו"קבלת האר"י", זאת לאור ההקשר התרבותי והפוליטי במדינת ישראל ומחוצה לה . בחינת פעילותו של השדה נעשתה בייחוד לאור 'תאוריית השדות' של הסוציולוג הצרפתי פייר בורדייה, שקבע כי יש לתפוס את השדה כמרחב פעילות המשעתק מאבקי כוח חברתיים בין אלו הפועלים בו סביב השליטה בהון ספציפי, שבלבו עומדת היכולת להגדיר "אמת" מדעית . הון זה, שהצטבר בעקבות המאבקים הקודמים בשדה, מכונן את הידע והפרקטיקה הלגיטימיים ליצירת "אמיתות" מסוג זה, ומנתב את האסטרטגיות העתידיות של הסוכנים הפועלים 4 בו, ובכללן את האסטרטגיות שנועדו לשנותו . 3 . כאן מעניינים דבריו של שלום על החוקרים הצעירים, בתחילת דרכם : "שני המלומדים הצעירים הללו מוכשרים מאוד וראויים להיחשב כממשיכים המבטיחים ביותר את קיום מרכז המחקר בקבלה ובשלוחותיה השונות שהוקם בירושלים על – ידי ועל – ידי תלמידי וחברי, כגון פרופ' תשבי, פרופ' דן ופרופ' רבקה ש"ץ' [ . . . שכן ] עבודותיהם מראות הבנה עמוקה לבעיות שעדיין עומדות לבירור ולליבון ולהסקת מסקנות חדשות העלולות להרחיב את ידיעותינו ולפתוח גם אופקים חדשים" ( שם ) . 4 . פ' בורדייה, שאלות בסוציולוגיה , תרגום : אבנר להב, תל אביב : רסלינג, ,2004 עמ' ,15 113 - 114 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר