הקדמה

עמוד:12

12 מיכל פיק חמו הקולנוע הישראלי . מחקרים קודמים הצביעו על הפן החברתי , הפוליטי או הכלכלי כמניע שינויים אלו , אבל לא היה די בפרשנויות הקיימות מכיוון שהן לא כללו התייחסות לתופעת הטראומה ולמעבר מהבנתה כפתולוגיה קלינית המתפרצת במרחב האישי לחקירתה כמושג בעל חשיבות הולכת ומתעצמת בשיח האידיאולוגי ובמחקר התרבות . ייצוגי הטראומה בקולנוע הישראלי על דגמיו השונים מצויים בזיקה עמוקה עם התפתחות תיאוריית הטראומה בשנים שבהן נוצרו הסרטים האלה . הייצוגים הפוסט – טראומטיים בקולנוע הישראלי בעשורים הראשונים לקום המדינה לא זכו להתייחסות מספקת על ידי החוקרים משני טעמים עיקריים : 1 . הייצוגים עצמם היו לעתים קרובות ספורדיים ומובלעים ; 2 . תיאוריית הטראומה עדיין הייתה בחיתוליה ולכן לא הייתה מוכרת לחוקרים . התפתחות תיאוריית הטראומה והמעבר מחקירתה כנוירוזה המתפרצת אצל הפרט לחקירתה כתופעה תרבותית מאפשרת להכיר בחשיבותם של ייצוגי הטראומה בקולנוע הישראלי בעשורים הראשונים לקיום המדינה ומספקת כלים תיאורטיים לאיתורם ולדיון מעמיק בהם . בה – בעת , משנות ה – 80 של המאה ה – 20 ואילך שימשו התפתחות תיאוריית הטראומה והתגברות המודעות לקיומה מנוף לעיצוב ייצוגים מודעים ובולטים של טראומה בקולנוע הישראלי , ומשנת 2000 לייצוג מצב תרבותי של דיסוציאציה פוסט – טראומטית וקיטוע מהמציאות האקטואלית . חקר הטראומה והתסמונת הפוסט – טראומטית , כפי שהוא מקובל כיום , מערב בין שני סוגי שיח : השיח הקליני והשיח הסוציולוגי – תרבותי . התפנית שחלה מעיסוק בפתולוגיה של מחלות נפש שמתעוררות אצל הפרט לחקר התנהלות פסיכו – אידיאולוגית שמעצבת את החברה חידדה את ההבחנה שישנו קשר בין התפתחות של זהות אישית לבין אימוץ של זהות לאומית , ובין כל אחד מהם לבין עיצוב הזיכרון התרבותי . השינויים בחקר הטראומה מתבטאים בשאלות שמלוות את חקר התסמונת כיום : האם התפרצות הטראומה נובעת מנטייה נפשית המאפיינת כל אדם באשר הוא או מהפנמת הבניה פוליטית ) ייצוג מתווך ( המאפיינת חברות מסוימות בלבד ? כיצד הטראומה משפיעה על זהות לאומית , על זיכרון תרבותי ועל התנהלות תרבותית – מוסרית ? שאלות אלו מלוות את הספר לכל אורכו , והן בולטות בפרשנות החדשה שאציע לסרטים . בפרקים הבאים נפרש הסבר משלים לגישות מקובלות שעוצבו על ידי חוקרים מרכזיים בתחום . חוקרים אלו קשרו בין התפתחויות חברתיות ופוליטיות פנים – ישראליות לבין תהליכים היסטוריים גלובליים , שהביטוי להם הוא ציות או מרידה של גיבורי הסרטים באידיאולוגיה ההגמונית . מכך

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר