מבוא

עמוד:11

11 לצייר להם כבשה ? אחרים . קשה לתאר תכנית לימודים בהוראת מדעים, במתמטיקה או בספרות שאינה מתייחסת לתרומה וליצירתיות שגילו יוצרים דגולים ואנשים שדמיונם וכושר היצירה שלהם שינו את הבנתנו את המציאות . עם זאת, למרבה הצער, דוגמאות מעבודתם מוצגות לרוב לתלמידים כעובדות מוגמרות שאין לערער עליהן . אזכור של תרומה פורצת דרך לא תמיד גורר אחריו אישור ותמריץ לבחון את מלוא משמעותה או להבין כיצד היא נוצרה . יש בכך משום החמצה, מכיוון שהמהפכות המדעיות והתרבותיות שהונעו על ידי דרכי חשיבה מקוריות של יוצרים מן העבר אינן נתפסות לרוב על ידי כותבי תכניות הלימוד והמורים כמקפצה אפשרית או כהזדמנות לגילוי יצירתיות וחשיבה עצמאית אצל הלומדים . ייתכן שהדבר נובע מהנחה מובלעת שהמדען פורץ הדרך סיים את המלאכה ואין עוד צורך לחשוב עליה בדרך חדשה ומקורית, או מהשקפה פסימית עוד יותר שאין סיכוי שהתלמיד בכיתה יוכל להתמודד עם קשיים שעליהם התגברו גיבורי התרבות והמדע . והלוא את הפליאה שהתעוררה אצל היוצר ואת ההשערות שהעלה ניתן לנצל כדי ללמוד שיעור בהטלת ספק . השאלות שהעסיקו אנשים בדורות קודמים, הדרכים שבהן הגיעו לפתרונות, האופנים שבהם מומשו רעיונות ראשוניים - כל אלו מוצגים כידע משומר וכבוש . על פי רוב, התלמידים מתבקשים רק לזכור ולשנן את הידע הזה ולחזור ולהעיד על קיומו בזיכרונם בשעת הבחינה . מצב עניינים זה, שלהבנתנו מתאר את המתרחש במערכות חינוך רבות בעולם, חוטא למשימות ולאתגרים שבית הספר היה יכול ליטול על עצמו אילו היה מודע יותר לאינטרסים וליכולות של מוריו ותלמידיו . אלו גם אלו יכולים לפתח תפיסות ופרשנויות המתאימות לאישיותם ולחפש שבילים עצמאיים שבהם ישיגו הבנות בעלות משמעות אגב ניצול היתרונות הצפונים בהפעלת דמיון וחשיבה יצירתית . עוד נטען שבעולם מורכב ותזזיתי ובמציאות שבה אירועים בלתי צפויים מכתיבים לא אחת את

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר