הקדמה

עמוד:14

14 דפנה סרינג אומר גאלי, עשויה להניב את ההסכמה החסרה דרך שכנוע, דרך הצעת משמעות שתתקבל על כל הדעות או דרך השגת 2 הסכמה כזו לא נוצרה בנוגע הסכמה על כך שנחוץ להסכים . למקורה של תופעת הכריזמה, למהותה ולמשמעותה, ואולי גם כלל אינה נחוצה . אדרבה, מידת המסתורין המאפיינת נוכחות כריזמטית, זו שקל יותר לחוש בה מאשר להגדירה, מתמידה לעורר עניין בתופעה ובמופעיה בהקשרים שונים - פוליטיים, תרבותיים ובמקרה הזה גם קולנועיים . ג . המושג "קולנוע" אוצר בתוכו סדרת היבטים מובחנים : בצד הסרטים עצמם המושג מתייחס גם לאולמות ההקרנה, לטכנולוגיה ולתרבות הקולנועית שהתפתחה סביבם . הכתיבה על אודות ה"קולנוע" דורשת אפוא הקפדה על בחירת ההיבטים הרלוונטיים ביותר לכל דיון . מכיוון שתהליך כזה יוצר לא פעם סרבול ועודפות סגנונית, מתחייבת פשרה . לפיכך נותר לעתים השימוש באופיו הכולל של המושג על כנו . ד . הבחירה בנקודת מבט רחוקה יחסית ממוקדי הדיון העכשווי הותירה מחוץ לתמונה קולות חשובים לא מעטים הנשמעים כיום . בעשורים האחרונים ניכרת בתיאוריה הקולנועית השפעתו של הזרם הפוסט – מודרני, שמיטיב לחלץ מהמסך הגדול עדויות לשליטת ההגמוניה ב"תעשיית האשליות" ושוחריה . חשיבותו של הדיון הביקורתי, שנערך לרוב מנקודות מבט פוליטיות וסוציולוגיות, ברורה ומוערכת . ואולם, בה בעת נחלש כוחו של הדיון האסתטי באמנות הקולנוע ובחוויית הצפייה בו . הדיון האסתטי, שבו בחרתי לספר זה, ממוקד במדיום ובדרכו היצירתית לבטא תשוקות, חרדות ומשאלות לב . מובן שהעיסוק במנהיגות כריזמטית מזמן גם קולות ביקורתיים, אולם הדגש מונח יותר בטיב מופעיה הקולנועיים מאשר בשיפוטה . בשל 2 . 197 - 167 : 1956 - 1955 Gallie,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר