הקדמה

עמוד:12

12 דפנה סרינג הכריזמטי, שיש בו כדי להקרין על דמות המנהיג המתואר, להזין את הופעתו ולעצבהּ . הפוטנציאל אכן קיים, אולם מידת מימושו תלויה בכישוריהם ובכישרונותיהם של אמני הקולנוע . לשליטה ברזי המדיום, כמו זו שמפגינים היוצרים שבעבודותיהם בחרתי להתמקד, תרומה ניכרת להפקת מסכים כריזמטיים ולעיצוב הדמויות המאכלסות אותם . סביר להניח שגם ניסיונם האישי של יוצרי הקולנוע ניבט מאותם מסכים, שהרי הפקת סרטים כרוכה לרוב בהובלת מהלכים מורכבים ותובעניים ובהנהגת צוותים מקצועיים, גדולים ומגוונים . במאי הקולנוע ומפיקיו נתפסים לא פעם כמנהיגים כריזמטיים, אך הזוהר שהכריזמה יודעת להפיץ אופף בראש ובראשונה את כוכבי האמנות השביעית . אישיותו או תדמיתו הכריזמטית של הכוכב מקרינות אף הן על דמות המנהיג המתגלם על המסך ותורמות את חלקן לכלל החוויה הכריזמטית שנוצרת בקולנוע . המאה ה – ,20 זו שבה צמח הקולנוע והתפתח, הותירה חשש כבד מפני הזוועות שידעה מנהיגות כריזמטית לחולל . חשש כזה ניכר היטב הן במחקר והן בעלילות שמוצגות ברוב הסרטים העוסקים בנושא . עם זאת, ובעיקר כשמדובר בזרם המרכזי והפופולרי של הקולנוע, דומה שתביעות הדרמה ותאבון הקופות מעודדים ומגבירים דווקא את כוחם של מנהיגים כריזמטיים להצית את הדמיון ולגרות את הרעב לנוכחותם המסעירה . הזהירות עדיין קיימת, והיא ניכרת היטב בשדות המחקר האקדמי . כך, למשל, חקר המנהיגות בעשורים האחרונים נוטה להתמקד פחות בתכונות "האיש הגדול" ויותר באלו של ההולכים אחריו, או בדינמיקה שבין המנהיג לכפיפיו . ואולם, כשמדובר בקולנוע, דמויות כריזמטיות "גדולות מהחיים", ובכלל זה הרעילות שבהן, מיטיבות לענות לא רק על תכונות המדיום והדרמה, אלא גם על התשוקה לחוויה שהכריזמה יודעת לספק : חוויית ה"יציאה מהעצמי" . שאלת מהותה של תשוקה זו ומקומה בחוויה הקולנועית תעמוד במרכז הפרק המסכם של הספר .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר