הקדמה

עמוד:11

11 כריזמה וקולנוע מידת העמימות הנקשרת למושג "כריזמה" מקשה כמובן כל דיון אקדמי במהותו . הניסיון לעמוד על טיבה של הכריזמה בכלל וזו הקולנועית בפרט מכניס לתמונה מושגים חמקמקים לא פחות כמו חלום, אינטימיות, הזדהות, מרחק וכפילות . מושגים אלה ואחרים, העולים ונבחנים לאורך הספר, אחוזים במעין רשת עדינה וסבוכה של זיקות, וכולם מובילים בדרך זו או אחרת לתופעה המכונה "דמיון" . כפילות, למשל, טמונה כבר במונח עצמו : בשפה העברית המונח "דמיון" מבטא הן את הפעילות שבה אדם רואה דבר בעיני רוחו ( Imagination ) והן את מידת הזהות שבין אובייקטים מובחנים ( Similarity ) . לאמיתו של דבר, הכפילות הנה תמה מרכזית בקולנוע, כמדיום שכביכול מכפיל את המציאות, דומה לה ומדמה אותה . בה בעת נתפסת הכפילות גם כאחד מאמצעי התעתוע שנוקטות דמויות כריזמטיות הנעות בין טוב לרע, בין חושך לאור, בין יופי לכיעור ובין נדיבות לאכזריות . הכפילות ניכרת היטב גם ביחס האמביוולנטי שהכריזמה יודעת לעורר, יחס של משיכה וחשש, של תשוקה ורתיעה . החשש מפני צדהּ ההרסני של הכריזמה בולט במיוחד בשדה המנהיגות, שבו מרוכז רוב המחקר שהוקדש לתופעה . גוף התובנות המעניינות שהניב חקר המנהיגות הכריזמטית במדעי החברה מעשיר גם את הבנתה בהקשר הקולנועי . אלא שהפוטנציאל הכריזמטי של הקולנוע אינו טמון רק בתכנים ובדמויות, אלא גם בתכונות המדיום ובטיב החוויה שהוא מעניק . לפיכך, חלקו הראשון של הספר מוקדש לעיון בהיבטים כריזמטיים שמקורם בתכונות המדיום ובחוויה הקולנועית . חלקו השני נסב סביב שאלת המנהיגות הכריזמטית בקולנוע על מאפייניה, על עלילותיה ועל מגלמיה הקולנועיים . המאסטר , כמו כל הסרטים שבהם בחרתי לעסוק, מביא למסך דמויות מנהיגים שמהלכים קסם, ולעתים גם אימים, הן על שותפיהם למסך והן על הצופים . דמויות כאלה ניזונות מהפוטנציאל

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר