פתח דבר

עמוד:11

11 אוכל אורגני בישראל הבריאות והאחריות החברתית והאקולוגית המיוחסים למוצרי המזון האורגניים שהונחו בסמוך . לאחר זמן קצר, כששבתי לאותה החנות, נוכחתי כי זו סגרה שעריה . בהזדמנות אחרת פגשתי את בעל החנות ושאלתי אותו לסיבות שהביאו לסגירתה . לשאלתי השיב שלא הצליח לעמוד בתחרות עם סניף של רשת המרכולים המתמחה באוכל אורגני - שהחלה לפעול בעיר הסמוכה . בעקבות זאת, ביקרתי לראשונה בסניף של רשת מרכולים, שתוארה כ"סופר – מרקט האורגני של המדינה" . או – אז שוכנעתי שהמושג "אורגני" הוא סבוך ומורכב : שפע של מוצרים מיובאים ומתועשים עמדו לצד מוצרי מזון מקומיים ואורגניים וכך גם שפע של דימויים וייצוגים סימבוליים התגלו כמעורבים בתהליך השיווק והאריזה . הביטוי TINA חזר והדהד בראשי . מדובר בראשי תיבות המאזכרים את אמירתה הנודעת של מרגרט תאצ'ר, ראש הממשלה לשעבר של בריטניה - "There is no alternative" . תאצ'ר התכוונה בדבריה לטענה שאין בנמצא חלופה לשיטה הכלכלית הקפיטליסטית הניאו – ליברלית . אני עצמי נוכחתי שעל אף ניסיונותיי הבלתי פוסקים לצרוך מוצרי מזון "חלופיים", היבטים של הכלכלה הניאו – ליברלית, המתבטאים בגלובליזציה ובקומודיפיקציה ( הסחרה ) של האוכל, מצליחים בכל זאת לחדור לשולחן האוכל של משפחתי . מזה יותר משני עשורים מתחוללת בישראל מהפכה של ממש בהתייחסות לאוכל ולאכילה . בין שאר המגמות הקולינריות ודפוסי האכילה החדשים ניתן למנות את התפשטות תרבות המזון המהיר והמזון המוכן ( ready - made food ) , אך גם את הנהייה אחר מיני מאכלים המתויגים כאיכותיים, נדירים, אותנטיים, אקזוטיים ומקומיים . העיסוק ב"תזונה נכונה" - בדיאטות ובמשטרי תזונה שונים - הורחב אף הוא בשנים האחרונות, ואפילו נושאים הקשורים בפוליטיקה של האוכל ובקשר שבין אוכל לחברה מצאו את מקומם בשיח התקשורתי – ציבורי . במסגרת השיח הקולינרי והתזונתי המתעצם בישראל, האוכל האורגני זוכה אף הוא

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר