מבוא

עמוד:14

14 קידוש השם בנאומו של האפיפיור, אולם אנו יודעים בבירור שהנאום הוביל בסופו של דבר לתגובה אדירת מימדים . גל של התלהבות דתית סחף את אירופה, ולקריאתו של האפיפיור לצאת למסע הצלב נענו לא רק לוחמים מקצועיים, אלא גם המון משולהב שהיה אחוז בהתלהבות דתית . הצלבנים, שהיו אחוזי להט דתי, העמידו בפני היהודים שתי אפשרויות - המרה או מוות, אולם היו יהודים שבחרו בדרך שלישית : הם לא המתינו בחיבוק ידיים לנושאי הצלב אלא נקטו קידוש השם אקטיבי, נטלו את חייהם בידיהם והתאבדו . כאוב, תמוה וחמור אף מאלה הוא טבח ילדים, ילדות ובני משפחה בידי הוריהם וקרוביהם, שמטרתו למנוע מהם ליפול בידי הצלבנים ולהתנצר בכפייה . מעשים אלו הם חסרי תקדים בהיקפם, בעוצמתם ובטרמינולוגיה שהתפתחה סביבם . כך לדוגמה מתואר באופן מזעזע ומפורט מקרה 7 אחד מהעיר מגנצא : ושם היתה אשה חשובה, מרת רחל הבחורה בת ר' יצחק ב"ר אשר . ותאמר אל חברתה : "ארבעה ילדים לי, גם עליהם אל תחוסו, פן יבואו הערלים הללו ויתפשום חיים ויהיו מקויימים בטעותם . גם בהם תקדשו את הקודש" [ . . . ] ותקח את יצחק בנה הקטן - והיה נער נעים מאוד - ותשחט אותו [ . . . ] והנער אהרון כשראה כי נשחט אחיו והיה צועק : "אמי, אמי, אל תשחטני ! " והלך לו ונחבא תחת תיבה אחת . ותקח את שתי בנותיה, בילא ומדרונא וזבחה אותם לה' אלוהי צבאות, אשר ציונו בלי להמיר יראתו הטהורה ולהיות תמימים עמו . וכאשר השלימה הצדקת שלושה בניה לזבוח לפני בוראינו, אז הרימה קולה וקראה לבנה : "אהרון, אהרון, איפה אתה ? גם עליך לא אחוס ולא ארחם" . ותמשכהו ברגלו מתחת התיבה אשר נחבא שם, ותזבחהו לפני אל מלך רם ונשא . 7 . א"מ הברמן, ספר גזרות אשכנז וצרפת , ירושלים : ,1945 עמ' ק"א - ק"ב .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר