על השתיקה - מבוא

עמוד:11

מבוא 11 1 . מישור הסגנון המשנאי : לשם משיכת תשומת לב וכאמצעי סגנוני בסיום המשנה ) "עץ השדה" משל צ"י גוטליב, ובאופן דומה גם אהרן מירסקי ( . כלומר, לפי גישה זו אין כאן ההבדל מהותי אלא שהבעייתיות נובעת מצרכים טכניים שברובד הטקסטואלי . 2 . מישור "העולם" מועלה בידי אלה הסבורים שבשונה מהייחס שבין תורה, עושר ופרישות לסייגיהם : את המסורת, המעשרות והנדרים ) בהתאמה ( , לא ניתן להתחיל בחוכמה, שהרי עד שיש לו חוכמה אינו יודע מעלת השתיקה ) ספר להורות נתן — פרקי אבות ( . 3 . וכן, באותו מישור מפירוש החיד"א : שבניגוד לראשונים שתיקה היא 'שב ואל תעשה' . 4 . מישור האמצעי . יש הסבורים ) למשל "שפת אמת", ברסלב ( כי דווקא הראשונים ) מסורת, מעשרות ונדרים ( הם מעלה יחידה ואין הם משמשים אלא למה שהם סייג בו . לא כך השתיקה שיש לה שימושים נוספים . כך למשל, "כל ימי גדלתי בין חכמים ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה ולא המדרש עקר אלא המעשה וכל המרבה דברים מביא חטא" ) אבות א, יז ( . לעומתם יש הסבורים ) למשל "מדרש שמואל" ( כי רק השתיקה היא סייג בעוד אשר לאחרים יש אמצעים נוספים להשגתם . לעומת אלה, יש המסכימים כי השתיקה היא אכן אמצעי, אלא שאין היא לדעתם אמצעי לחוכמה אלא אמצעי להשגת מעלות אחרות . כך מזכירים רבים את השתיקה כאמצעי להאזנה ) פירוש ר' יוסף נחמיאש : "הקב"ה ברא לך שתי אזנים ופה אחד, כדי שתשמע פי שנים ממה שתדבר" ( . השתיקה כאמצעי לכיבוש היצר וכדומה . השתיקה כאמצעי הסתרה — הסתרת הטיפשות ) מתוך כך טוען מרדכי וייס כי אין השתיקה 4 שימושה זה של השתיקה הוא בגדר אמצעי כלל שהרי "גם אויל מחריש חכם ייחשב" ( . שימוש השתיקה בפי החכם . כאן השתיקה מוצגת כאמצעי שלילי ) וראו כלפי הנצרות הסעיף הרביעי "על השתיקה הטובה והשתיקה הרעה בראשית הסכולסטיקה" במאמרו של ציגלר באסופה שלנו ( . עתה, כעבור אלפיים שנה, שואלים אנו כאן שוב : השתיקה — רק סייג לחכמה ? כפי שעולה מאירועי השתיקה שבמקרא ) על הדוגמאות שלעיל ניתן להוסיף, כמובן את "וידם אהרן" . ראו קורזון, באסופה שלנו ( שתיקתם של יונה ושל איוב ושתיקות רבות אחרות ) ראו 1970 Neher ( אינה בגדר סייג, וודאי לא אמצעי שלילי היא, אלא להפך, היא דרך משמעותית, ולעתים גם דרך אפשרית יחידה להבעה ולתקשורת . מקבץ השתיקה הרביעי והאחרון שנזכיר כאן חובק אירוע טראומטי מכונן בהוויה האנושית של המאה ה – ,20 היא שואת מלחמת העולם השנייה . אירועי המלחמה מהווים נדבך משמעותי בחייה של מדינת ישראל, כמו גם בחייהם האישיים של ניצולי השואה וגיבוריה בארץ ובעולם . רבות נכתב על השתיקה בהקשר זה . למן שתיקת אומות העולם בגדר הימנעות מאמירה ) ראו הערה 3 לעיל ( , דרך שתיקת הקורבנות המבטאת אי –

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר