1 פנאי וצריכה: רקע כללי ומסגרת תיאורטית

עמוד:14

14 טלי היוש נגרות, קורס הכנה ללידה, סידור הבית, גיזום ורדים, ביצוע תיקונים בבית וכדומה . המשתתפים בוחרים את הקורסים המתאימים להם מכלל ההיצע המשווק ומתפרסם באמצעי התקשורת השונים . מטרת הספר שלפניכם היא ללמוד אם האתוס הקפיטליסטי וארגונו של העולם הצרכני, הנתפסים כמשפיעים על תודעתו של הפרט, מקרינים על צריכת הפנאי . לחלופין, השאלה היא אם יש בצריכה מרצון זו ( שכן היא אינה מיועדת לקבלת תועלות חומריות כמו הַסְמכות מקצועיות או אקדמיות ) מרכיבים סוברניים ( ריבוניים או עצמאיים ) , המעידים כי בעולם הצרכני ישנם אתרים שניתן להביע בהם שאיפות אותנטיות, שיש בהן כדי להשפיע על משמעות חייו של הפרט ( ברור שהעולם אינו מחולק באופן דיכוטומי אלא מובנה משני הגיונות סותרים אלה, כשבמציאות אנו נעים בין קצה אחד לשני ) . בשלושת העשורים האחרונים המחקר והתיאוריה הסוציולוגיים מדגישים את התפשטות הצריכה ואת חשיבותה כמאפיין מרכזי 5 ואולם החוקרים בעיצובו של הסדר החברתי בחברות העכשוויות, חלוקים בנוגע למשמעותו של מאפיין זה . ככלל, ניתן להבחין בשלושה סוגים של גישות תיאורטיות כלליות לצריכה : ( 1 ) גישות תיאורטיות הרואות את תרבות הצריכה בחברות התעשייתיות כתהליך אין-סופי ורציף של יצירת רצונות בלתי ניתנים לסיפוק על ידי היצרנים הקפיטליסטיים, וכפיתוח תודעה צרכנית והבניית סובייקט צרכני המבטיחים כי כאשר רצון כלשהו מתמלא, צצים תחתיו רצונות חדשים . הטענה כלפי תפיסות אלו היא שמדובר בתהליך שבו הצרכן לעולם אינו מרוצה דיו ממה שיש לו וכי הוא שואף לרכוש עוד ועוד טובין, שלמעשה אינם מספקים אותו . ג'ורג' ריצ'ר מגדיר זאת "צריכת 5 . כץ-גירו, 2006 ; ; 1990 , Campbell , 1987 ; Featherstone , 1991 ; Giddens Katz - Gerro, 2003 ; Miller, 1995 ; Warde, 2014

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר