מבוא

עמוד:14

14 יוסף רוט-רותם אינטרס לומר בפומבי ובפה מלא : דוד אינו ראוי להיות מלך בשל היותו ממוצא מואבי ? יש הטוענים - ואיני יודע את מקורה של טענה זו - שהפסוקים לעיל הם תוספות מאוחרות שאינן מהטקסט הסיפורי עצמו, ושהם נועדו בכוונת מכוון לתקוף את בית דוד, אולם איננו יכולים למחוק פסוקים אלה מהטקסט בגלל טענה זו או אחרת . עובדה היא שהטקסט של מגילת רות מציין שדוד הוא צאצאה של רות המואבייה, והוא אף טורח להדגיש זאת בהוסיפו את שלשלת היוחסין של פרץ בן יהודה, הבכור מתמר כלתו ( בראשית לח ) . אם כן, נשאלת השאלה למי יש אינטרס לציין את העובדה שדוד הוא צאצא של מואבית . מתברר שבשלוש תקופות לפחות היה אינטרס פוליטי-מדיני לציין עובדה זו : התקופה הראשונה היא התקופה שלאחר פילוג הממלכה לשתי ממלכות : ממלכת ישראל ( הממלכה הצפונית ) וממלכת יהודה . לממלכה שהייתה בשליטת בית שאול היה אינטרס לציין שהממלכה שהקים דוד היא ממלכה פסולה שאינה רשאית לשלוט על עם ישראל . התקופה השנייה היא התקופה שלפני חורבן הבית הראשון, שבה דיברו רוב הנביאים נגד בית דוד . התקופה השלישית היא תקופת החשמונאים . סיפור מגילת רות ממחיש : ממלכת ישראל ( הצפונית, המיוחסת לבית שאול ) נמחקה מהעולם ואיננו יודעים מה עלה בגורל תושביה . יש הטוענים שהם נמחקו מהעולם משום שהיו לבני עמים שונים, כלומר נטמעו באוכלוסיות המקומיות שאליהן גורשו, ויש הטוענים שחלקם לפחות נטמעו בממלכת יהודה והיו ליהודים . ממלכת יהודה, שנשארה שריד לממלכות ישראל, גלתה אף היא, תושביה לא חזרו ארצה לבנות את הבית השני . רק חלק זעיר מהעם חזר ובנה את ממלכת יהודה מחדש . אם כן, ההיסטוריה של עם ישראל בכללותו מעידה על כך שאין לאף שבט משבטי ישראל היכולת והזכות

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר