שיחה על נפש האסלאם

עמוד:13

13 שיחה על נפש האסלאם אני שבה כעת לשאלתך . למרות שההלניזם שימש כרקע מבליט או כמקור משיכה עבור האסלאם ) ה"רציונליסטים" חסרי הפשרה יצרו את האסכולה התיאולוגית הראשונה המכונה "כלאם" או "דיבור" במאה ה – ,8 והתייצבו כנגד הפילוסופים היוונים, כשהם מבקשים להצדיק את החוק באמצעות התבונה, בטרם יגיעו לכלל צורה ממותנת שתעניק לחוק קדימות על פני התבונה ; אחר כך, אסכולת השריעה הדגישה את הוולונטריזם האלוהי על חשבון החירות האנושית, ובעודה משלבת, במאה ה – ,11 תפיסות הלניסטיות, פתחה את "נתיב המודרנים" כמו אלע'זאלי או פח'ר אלדין אלראזי, אם למנות רק אחדים ( , ולמרות שאנו חבים למורי האסלאם הדגולים, כמו אבו סינא ) 980 - 1037 ( ואִבְּן רוּש�ד ) 1126 - 1198 ( , את "גילוי" אריסטו ובמיוחד את הפצתו בתרבות הנוצרית, לא אוכל להטמיע את האריסטוטליות בתפיסה המוסלמית של האלוהי . ביתר דיוק, אפשר לאתר נקודות דמיון מסוימות, אלא שהן פורמליות ומעמידות בספק את שאלת היסוד הכרוכה בכך שהקשר של המאמין לאל אינו עוד ברית מאוהבת של בן, אלא צייתנות מסוג משפטי, הפועלת במונחי חובה וגמול . הבה נתבונן בכך יותר מקרוב .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר