מבוא

עמוד:14

דנה קרן - יער 14 "מסעי הראשון ] מכתב קולוניסט צעיר לרעו העירוני [ " למנשה מאירוביץ ) 1893 ( ו"מסע בארץ ישראל" ליהודה גרזובסקי ) 1901 ( , הבת הנוסעת במקראה של מיוחס אינה רואה בדרך ערבים, ועיקר סיפורה מתרחש עם ההגעה למושבה, בבתי נשות המושבה המלמדות אותה לחלוב, להכין שמנת, לחבוץ חמאה, לגבן גבינה, להכין "פרפרת" ומרקחת, ואת "מעשה הצימוקים" ) שם : 54 ( . האם הירתמותן של כמה מנשות העלייה הראשונה לכתיבה לילדים קידמה את מעמדן או שימרה הפרדת תפקידים מגדרית ? כפי שמראה פיי ) 1998 Fay ( , בתקופת הלאומיות המודרנית בצרפת ובאנגליה במאה ה – ,18 נשים הרבו לכתוב לילדים במסגרת שיח גברי של לאומיות ורומנטיקה שעיצב את הילדות והנשיות כסמלים והִבנה זיקה בין נשים לילדים . הנשיות עוצבה כ"אם האומה", וכ"אימא אדמה", ואילו הקשר בין הילד לאמו שימש כמודל מטפורי של יחסים טבעיים . מודל זה נועד להדק זיקה ומחויבות של האזרח כלפי מדינתו, על פי היגיון שבו המדינה מזינה את אזרחיה כמו אם את ילדיה, ולכן חובת האזרח להיות נאמן לה כילד לאמו . דימוי זה מִסגר את נשיותן של נשים ממשיות בגבולות אידיאל גברי ברוח המשורר האנגלי הרומנטי וורדסוורת' שהתרפק בשירתו על היעדר אימהי ונשי . בעודו מחליש דימוי אימהות ממשית האציל הדימוי הרומנטי אימהות טרנסצנדנטית . ובכל זאת, פיי מראה כיצד בנסיבות אלה נשים התוו נתיב קונסטרוקטיבי בכתיבה לילדים : בהפיקן קול אימהי כתבו טקסטים דידקטיים והביעו באמצעותם דעות חברתיות בעלות נופך פוליטי – ציבורי . בעשותן כך דחו את דימוי האם הנעדרת והאירו את תפקידה והשפעתה של אם ממשית . לעומת טיעונה של פיי בזכות חופש הבחירה והביטוי שנשים מצאו במערכת לאומית, מציגה יגנוגלו ) 1998 Yeğenoğlu ( גישה ביקורתית : היא מפרשת יצירה נשית בתקופות קולוניאליסטיות כהפנמה של דימויים מצמצמים, ובודקת את התביעה מנשים למלא או להחליף מקום של גברים . בעזרת מושג ה – supplement ) סרח עודף ותוספת הכרחית כאחד ( שיגנוגלו שואלת מדרידה היא טוענת כי בניסיונותיהן להשלים, להחליף, לגוון, למלא או להסוות פערים, נשים מודרניות מתפקדות באופן מסורתי כממלאות חסר . הכוונתן לכתיבה במערכת אוריינטליסטית נועדה למלא חלל בעולם הגבר המערבי הלבן, חלל אשר על אף עמדת הכוח שלו לא היה בכוחו למלאו בעצמו . ה"חסר" הגברי נובע מכך שעולם האישה האוריינטלית — עולם שדומיין במושגים מערביים כחלל פנימי ומסתורי שמייצג את מהותו "האמיתית" של האוריינט ומהווה מפתח לידיעתו — חסום בפני הגבר המערבי, ולכן הוא מזמן לעזרתו את האישה המערבית שבפניה המרחב הנשי כביכול פתוח . באופן הזה משימת תיאור חלל חסר והוספת ידע על אודותיו מופקדת בידי נשים . אך הטקסט האוריינטליסטי הנשי לא נוצר כהעתקה פשוטה של סטריאוטיפים

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר