מבוא

עמוד:11

סופרות כותבות לילדים 11 וחול, ועתה ההר הזה נושא פרי הלולים, כולו כרמים ופרדסים וכולו פורח כגן העדן", ונאנח : "אך אלה המה יהודים ! הקולוניסתים המה אנשים ! " . אך גילויים קולוניאליסטיים בספרות אינם מותנים בשימוש בכינוי קולוניסט, אלא ניכרים בייצור שיח על האוריינט כאחר, ובמנגנונים טקסטואליים של הקצאת ה"אחר" . כך למשל בחיבור "רעיונות ציוני קטן" שפורסם ב – 1901 ב עולם קָטֹן מציע כותב אנונימי, שזיהה את עצמו כאחד מקוראי העיתון והסתפק בחתימת השם "שושנה", תוכנית לכיבוש הארץ ) שושנה 1901 ( . "שושנה" מבקש להוכיח את כוחו ועצמאותו דרך הצעת תוכנית קולוניאליסטית לכיבוש הארץ, שבמהלכה יהפוך גם הוא עצמו מילד גלותי לאיכר עברי חסון . אותו "ילד" שמזהה עצמו כבן וחותם בשם של ילדה מגלה בכל אופן תודעה פוליטית ; הוא מודע לכך שהארץ נתונה תחת שלטון עות'מני ושרוב האוכלוסייה המקומית היושבת בה היא ערבית . הוא אף מציין כי בין התושבים הערבים לבין היהודים אין כל סכסוך, אך משום שקיומם של הראשונים מהווה מכשול בדרך להשגת ריבונות עברית, הרי שיש לגרשם . תוכניתו של "שושנה" כוללת שלושה שלבים : בשלב הראשון על היהודים להתאחד וללמוד את השפה העברית ; בשלב השני עליהם לעלות ארצה ; ובשלב השלישי עליהם לכבוש אותה ולסלק ממנה את הערבים על ידי לכידתם, אריזתם בשקים, העלאתם על אוניות ושילוחם לים : וכך נעשה : אנחנו כֻלנו, הילדים הַצִיונִים, נלמד היטב ונדע את שפתנו ) בארץ ישראל הלא נדבר אך עברית ( , אחרי כן נלמד לְהִתְגוֹש�ש 1 ( והיינו כֻּלָנוּ חזקים וגבורים כשמשון הגבור, אחרי כן נִש�כֹּר אניה גדולה ונעלה למלחמה, ונלכד את הארץ וּנְי�סֵד את ממלכת ישראל . אנחנו אמנם נהיה מעטים, אך לִבֵנוּ לא י�רך, הלא גם יהודה הַמַכְבִי היה חיל קטן ובכל זאת גבר על חיל מלך סוריה ] . . . [ והתֻ�קִים ? הנה�ג את כֻּלם ? ] . . . [ לא, לא טוב לשפֹך דם ולה�ג אנשים ; ומה גם כי הם לא עשו לנו כל רעה, לא הם לקחו את הארץ מידינו והם אינם רעים ] . . . [ ומה גם כי רוב יושבי ארץ ישראל עתה הם ערביאים, והערביאים טובים לנו תמיד, ואף פעם לא היו שם 'פְּ�עוֹת' 2 ( נגד היהודים . אנחנו כן נעשה : בעת שהערביאים והתֻרקים יישנו את שנתם נתן אותם בְש�קִים ונביאם אל הָאֳנָיוֹת העומדות בחֹף הים ונשלחם ללכת אל אשר ילכו, גם נתן להם צדה לדרך . ואנחנו נִש�אֵר בארץ ישראל וּנְחַדֵש שם את ממלכתנו . 1 ( לעשות תנועות הַגִמְנַסְתִיקָה 2 ( התנפלות לִגְזְֹל ו�לִש�לְֹל ש�לָל ) שם : 214 - 215 ( . ההבטחה הידידותית לצייד את הערבים טרם שילוחם בדרך הים מאירה את התוכנית כהצעה נדיבה, שאמנם מצטיירת כילדותית ושובבה, אך בעיקר 5 כנאיבית . ייצוג "ילדותי" אחר של גישה קולוניאלית מופיע בסדרת הסיפורים "מסע

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר