מבוא

עמוד:8

דנה קרן - יער 8 וייתכן שהוא אף מכסה עליהם . ספר זה יבחן את תהליך הנורמליזציה בספרות ילדים עברית מנקודת מבט מגדרית, ויצירתן של סופרות עבריות מרכזיות במאה ה – 20 תעמוד במרכזו ; מנגנוני ייצור ידע לאומי יעמדו בו לעיון דרך קריאה מתנגדת, שמטרתה כאן להאיר את הבעייתיות שבכניסה לקאנון וביצירת זרם ספרות לאומית חונכת . נורמליזציה מגדרית כתהליך שבו נשים משתלבות במערכת תרבותית יוצרת חלה, כפי שמראים מחקריהן של כהן וברלוביץ', בהשפעת ההשכלה והלאומיות, אשר פתחו פתח ותרמו לכתיבת נשים עברית ) כהן 2002 ; ברלוביץ' 2001 ( . גם ניכוס סיפור הילדים בידי נשים מהווה לכאורה סימן להתקדמותן ; ספרות הילדים העברית נולדה בתקופת ההשכלה ואף אם בתחילה נכתבה בידי גברים ) אהרון וולפסון – האלה, יצחק אליהו מנחם אסקולי, הרץ הומברג, מנחם בנדטזון, ישראל דוב ריזברג, משה שמואל נימן ואחרים ( , הרי במהלך מאתיים שנים הפכה ליצירה שנכתבת בעיקר על ידי סופרות ) מרים ילן – שטקליס, ימימה אבידר – טשרנוביץ, 1 הכותבות הראשונות לילדים בעברית חצו מחסומים דתיה בן דור, רינת הופר ( . תרבותיים כשהשתמשו בשפת תרבות "גברית" ואף חדרו אט – אט באמצעותה לתחום ציבורי שהיה שמור בתקופת ההשכלה לגברים . עם זאת, קריאה ביקורתית מעלה כי התהליך אינו רק היחלצות מדיכוי קודם אלא הוא תהליך אמביוולנטי שבו נשים שכתבו לילדים ושימשו כמתווכות תרבות "גברית" זכו לקידום תרבותי אך עם זאת נותרו בשוליים, או שתרמו לדיכוים של אחרים . הפרק הראשון עוקב אחר הנסיבות שבהן החלה חמדה בן – יהודה לכתוב לילדים לאחר בואה מרוסיה לפלשתינה – א"י, ומאפיין את הסגנון הקולוניאליסטי הרך שפיתחה . על רקע שאיפתה להתחדשות נשית בא"י, ועל רקע ציפיותיו של בעלה אליעזר בן – יהודה שתכתוב לילדים, אימצה עמדה של מתרבתת וכתבה סיפורי ילדים שמסמנים עליונות עברית ביחס לנחיתות של ילידים "אחרים" . אחד ההיבטים שיידונו לאור התמורה שחלה כשנשים החלו לכתוב לילדים הוא ההיבט הקולוניאליסטי . 2 כהון פוליטי מיוחס למגזרים פוליטיים רבים ושונים, ומהווה השימוש בילדוּת כלי בידי עמדות ופרויקטים קולוניאליסטיים . בספרות ילדים קולוניאליסטית ) 1998 Jenkins ( הילד / ה שבסיפור אינו ילד / ה ממשי / ת, אך גם לא ישות טקסטואלית אוטונומית, אלא דימוי שעוצב על ידי מבוגר / ת בהשראת תפיסות, אידיאלים ומיתוסים שונים של ילדות בתרבות . כפי שהראתה רוז, ספרות ילדים אינה נכתבת כתגובה לצרכים ולרצונות של ילדים ) 1984 Rose ( , ומגיליס מראה כי עמדות קולוניאליסטיות מונחלות בספרות ילדים בידי מבוגרים שבבואם להגשים פנטזיות קולוניאליסטיות יוצרים בכתיבתם דינמיקה שבאותה עת מטפחת ומרסנת

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר