מבוא

עמוד:14

14 יעל דורון האידיאולוגיה הרצינית והנוקשה לבין נקודת המבט של הילד . עם זאת כותבת דר על אימוצו המאוחר של ביאליק לחיק הקונצנזוס 14 בתוך כך היא מציינת של ספרות הילדים, כמי שייצג את הגלות . שסוד קסמה של אסופת שיריו של ביאליק שירים ופזמונות לילדים 15 טמון דווקא באחרוּת, במתח הפנימי ובתנודתיות בין קטבים . גם המאמרים בספר זולו , שנערך על ידי טלי תמיר, נכתבו ברובם ברוח הביקורת הפוסט-קולוניאליסטית . המסע ל"ארץ לובנגולו" מתפרש ברוח ספרות המסעות הקולוניאליסטית של 16 האיורים לאגדות "ויהי סוף המאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20 . היום" והיצירות הארצישראליות נקשרו על ידי צלמונה לתנועה ה"כנענית" שניצבה בקוטב הרדיקלי של שלילת הגלות . תנועת הכנענים ( שנות ה- 40 וה- 50 ) ראתה בעברי הארץ-ישראלי אדם חדש וגאה המחובר למזרח התיכון, ובינו לבין היהודי הגלותי פעורה תהום לשונית ואידיאולוגית . אף על פי שהתנועה הייתה קטנה, השפעתה על המחשבה הפוליטית, על האומנות והספרות ועל חיי הרוח בארץ ישראל ובמדינת ישראל הייתה ניכרת, במיוחד אצל יוצרים השייכים ל"דור בארץ" כגון ס' יזהר, משה שמיר, חנוך ברטוב ובנימין תמוז, "הכנעני" שבהם . החיבור שלפנינו עוסק בעיון השוואתי בין יצירות טקסטואליות וחזותיות באמצעות גישות סטרוקטורליסטיות ופוסט- סטרוקטורליסטיות . כך למשל, בספרו הנאת הטקסט 17 מערער 14 . יעל דר, קנון בכמה קולות : ספרות הילדים של תנועת הפועלים 1930 – 1950 , יד יצחק בן צבי וכתר, ירושלים, ,2013 עמ' 64 - ,69 עמ' 78 - 103 . 15 . יעל דר, דודה של שום איש : קלסיקה וקלסיקונים בספרות הילדים העברית , סל תרבות ארצי, ,2014 עמ' 13 - 18 ; עמ' 43 - 48 . 16 . טלי תמיר, מבוא, "איש מביט בתימהון או : הגירוש מגן העדן", עמ' 14 - 34 ; איתן בר יוסף, "הכי רחוק שאפשר ( או שלא ) : הלקח הציוני מלובנגולו מלך זולו", עמ' 48 - ,55 בתוך : זולו . 17 . רולאן בארת, הנאת הטקסט, וריאציות על כתב , רסלינג, תל אביב, 2004 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר