מבוא

עמוד:13

13 נחום גוטמן פינת ביאליק ואגדות בסוף המאה ה- 19 ובתחילת המאה ה- 20 . היא השפיעה על יוצרים ועל מכנסי אנתולוגיות כמו מיכה יוסף ברדצ'יבסקי, ביאליק ויהושע חנא רבניצקי ב ספר האגדה . רוח זו השפיעה גם על דמויות החסידים הרוקדים בציוריו של ראובן רובין, על דמויות של יהודים וערבים בערים הקדושות בציורים של גוטמן, ועל הצלחת 12 העלאתו של המחזה הדיבוק בתיאטרון הבימה . עם זאת, עבודותיו של גוטמן מתפרשות כאוריינטליסטיות בעיקר על ידי עפרת וצלמונה . בחקר תולדות האומנות התייחס המושג אוריינטליזם ליצירות של אומנים צרפתיים שתיארו את ארצות המזרח התיכון וצפון אפריקה . במובן הביקורתי שהעניק למונח זה אדוארד סעיד הוא שם דגש על יחסו המתנשא של המערב על תרבות המזרח, כפי שעוצב על ידי האימפריאליזם . לדבריו, בספרו אוריינטליזם ( 1978 ) , מסורת ארוכה של דימויים שגויים ורומנטיים של אסיה והמזרח התיכון שימשה הצדקה לשאיפות 13 הקולוניאליות של ארצות הברית ושל מדינות אירופה . אכן, יצירתו הספרותית של גוטמן נקשרה לספרות המתקראת ילידית, כלומר ספרות הנכתבת על ידי ילידי הארץ או על ידי אלה שילדותם התעצבה בה . זו ספרות הקשורה לנופי ארץ ישראל הפיזיים והאנושיים ולהיסטוריה שמקרינה על ההווה ועל העתיד שלה, והיא יכולה להיווצר רק בחיק תבנית נוף מולדת ממשית וייחודית . חוקרת ספרות הילדים יעל דר כותבת על שיתוף הפעולה בין ביאליק לגוטמן בסוף שנות ה- 20 ובתחילת שנות ה- 30 מנקודת מבט של תרבות הגמונית ושל שוליים, כדרך להנחלת האידיאולוגיה של תנועת הפועלים לילדי ישראל . גוטמן הוא דמות מתווכת בין 12 . Dalia Manor , " The Dancing Jew and Other Characters : Art in the Jewish Settlement in Palestine During the 1920 s", Journal of Modern Jewish Studies ( 1 ) , 2002, pp . 73 - 89 13 . אדוארד סעיד, אוריינטליזם , עם עובד, תל אביב, 2010 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר