מבוא

עמוד:8

8 יעל דורון מהאגדה, למשל דמות האישה, דימויי הציפורים והפרדס . הנושאים השאובים מהתנ"ך ומהאגדה עניינו את גוטמן במידה רבה מראשית דרכו האמנותית עד לשנותיו האחרונות . ייתכן שאין זה מפתיע לגבי התנ"ך, אך לעומת זאת היחס לתורה שבעל-פה אינו צפוי - שכן בעקבות תנועת ההשכלה, האידיאולוגיה הציונית ו"שלילת הגלות" עלה מעמדו של התנ"ך ונדחק מקומה של התורה 1 שבעל-פה . הזיקה של גוטמן לתכנים מהמקרא ומהאגדה התפתחה עוד בבית אביו באודסה . שם הכיר גוטמן, אז ילד בן חמש, את ביאליק . אביו של נחום, שמחה אלתר גוטמן, הידוע בשמו הספרותי שמחה בן ציון, עבד יחד עם ביאליק, עם יהושע חנא רבניצקי ועם אלחנן לוינסקי על עריכת "סיפורי המקרא" . באותן שנים החל ביאליק לכנס את האגדות התלמודיות ולהתקין אותן לילדים, מפעל 2 שהתרחב והיה לששת כרכי ספר האגדה . בשנים 1920 - 1926 ערך גוטמן מסע לימודים באירופה, ובשנים 1922 - 1923 נפגשו גוטמן וביאליק שוב והחלה עבודתם המשותפת . לאחר שגוטמן שב ארצה בשנת 1926 העמיק שיתוף הפעולה בין גוטמן לביאליק . ביאליק ביקש מגוטמן לאייר את 3 באותן שנים פרסם גוטמן את יצירותיו בסגנון דברי האגדה שכתב . 1 . אניטה שפירא, התנ"ך והזהות היהודית , מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים, ,2006 עמ' 4 . 2 . ספר האגדה יצא לאור בראשונה בהוצאת מוריה באודסה בשנת 1913 . 3 . חיים נחמן ביאליק, המלך שלמה ומלכת שבא , דביר, תל אביב, 1927 ; דוד המלך בילדותו , דביר, תל אביב, 1928 ; המלך דוד בחייו ובמותו , דביר, תל אביב, 1928 ; קברות מלכי בית דוד , דביר, תל אביב, 1928 ; אגדת שלמה ואשמדאי , דביר, תל אביב, 1928 ; שלמה מלך החיות והעופות, דביר, תל אביב, 1928 ; אלוף בצלות ואלוף שום , דביר, תל אביב, 1928 ; ספר בראשית , דביר, תל אביב, 1928 ; חכמת שלמה, דביר, תל אביב, 1929 ; משפט שלמה , דביר, תל אביב, 1929 ; גדולת שלמה שלוש אגדות , דביר, תל אביב, 1930 ; אגדת שלושה וארבעה, דביר, תל אביב, 1933 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר