מבוא

עמוד:14

ירון עובדיה 14 אבו הורירה סיפר שיום אחד שוחח הנביא - שעה שהיה אצלו איש מבני המדבר - וסיפר : אדם אחד מיושבי גן‑עדן ביקש מאלוהים רשות לזרוע . אמר לו אלוהים : וכי אין לך כל מה שרצית ? אמר האיש : אמנם כן, אבל אני רוצה מאד לזרוע . והוא מיהר וזרע, וכהרף עין מיהרו [ הזרעים ] לנבוט ולהבשיל ולהיות מוכנים לקציר ולאיסוף [ בערמות גבוהות ] כמו הרים . אמר לו אלוהים : היזהר לך, בן‑אדם, כי שום דבר לא ישביע אותך . הבדווי [ שמע את הסיפור ] ואמר : אדוננו הנביא, האיש הזה יכול להיות רק משבט קוריש או מתומכיך [ באל‑מדינה ] , הם מזרע, אבל אנחנו איננו אנשי מזרע . והנביא צחק . 14 החל מהמאה ה ‑‑ 7 חדרו הבדווים המוסלמים לארץ ישראל בסדרה של גלים עד התקופה העת'מאנית במאה ה ‑‑ 18 . לאורך השנים חדרו שבטים אלו ואחרים למרחבה של ארץ ישראל, נלחמו זה בזה, התפרקו והתחברו, ויצרו לאט ‑‑ לאט את הרכב השבטים בארץ כפי שאנו מכירים אותו כיום . תהליך היווצרות שבטי מדבר יהודה נמשך עד המאה ה ‑‑ ,18 ובמהלכו נוצרו ארבעת השבטים הגדולים : ג'האלין, כעאבנה, תעאמרה ורשאידה . לצידם נוצרו גם שבטים קטנים יותר, כמו סואחרה ועבידיה . בנגב נמשך תהליך היווצרות 15 השבטים מעט לאחר מכן, עד אמצע המאה ה ‑‑ 19 . משמעותה של חדירה הדרגתית זו היא המגע הרצוף של הבדווים עם הפלאחים ועם העירוניים במרחבה של ארץ ישראל . אלו אינן חברות נבדלות, אלא להפך : החברה הבדווית סחרה עם החברה הכפרית והעירונית, נלחמה בהן, למדה מהן ואף הושפעה 16 בעיות התעוררו כאשר השלטון המרכזי נאלץ ללחום מהן רבות . 14 . עמנואל קופלביץ, עולמו של הנביא מוחמד . חברה ודת על פי החדית' מתוך אוסף המסורות של אל ‑‑ בוח'ארי , כרמל, ירושלים, ,2011 עמ' 279 . 15 . משה שרון, שבטי הבדוים הנודדים בנפות חברון ובית ‑‑ לחם , מסמך פנימי, מפקדת אזור יהודה ושומרון, ,1970 עמ' 3 - 4 . 16 . משה שרון, "הבדווים של הר חברון", בתוך, שמואלי, א' ואחרים, עורכים, יהודה ושומרון, פרקים בגיאוגרפיה יישובית , חלק ב', הוצאת כנען, ירושלים,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר