מבוא

עמוד:10

ירון עובדיה 10 השנים, בדומה לחברות אחרות, גם החברה הבדווית השתנתה והפסקת הנדידה או המעטת הנדידה שינתה את התרבות . הבדווים בארץ כבר אינם נודדים, אלא יושבי קבע, וספר זה מראה את השינויים שעברו על החברה הבדווית במדבר יהודה בארץ ישראל בזמננו . תולדות החברה הבדווית בארץ ישראל ימיהם של הבדווים בארץ ישראל ארוכים . בספר ירמיהו פרק ל"ה 5 ( א - ה ) ישנו אזכור לקבוצה הנקראת "בני רכב" או "הרכבים" . ירמיהו מזמין אותם לשתות איתו יין בבית המקדש, כי כך מצווה עליו האל : הַדָּבָר אֲשֶׁר‑הָיָה אֶל‑יִרְמְיָהוּ, מֵאֵת יְהוָה, בִּימֵי יְהוֹיָקִים בֶּן‑יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה, לֵאמֹר . הָלוֹךְ, אֶל‑בֵּית הָרֵכָבִים, וְדִבַּרְתָּאוֹתָם, וַהֲבִאוֹתָם בֵּית יְהוָה אֶל‑אַחַת הַלְּשָׁכוֹת ; וְהִשְׁקִיתָאוֹתָם, יָיִן . וָאֶקַּח אֶת‑יַאֲזַנְיָה בֶן‑יִרְמְיָהוּ, בֶּן‑חֲבַצִּנְיָה, וְאֶת‑אֶחָיו, וְאֶת‑כָּל‑בָּנָיו‑‑וְאֵת, כָּל‑בֵּית הָרֵכָבִים . וָאָבִא אֹתָם, בֵּית יְהוָה [ . . . ] וָאֶתֵּן לִפְנֵי בְּנֵי בֵית‑הָרֵכָבִים, גְּבִעִים מְלֵאִים יַיִן‑‑וְכֹסוֹת ; וָאֹמַר אֲלֵיהֶם, שְׁתוּ‑יָיִן . בתגובה הם אומרים לו כך ( ו - י ) : וַיֹּאמְרוּ, לֹא נִשְׁתֶּה‑יָּיִן : כִּי יוֹנָדָב בֶּן‑רֵכָב אָבִינוּ, צִוָּה עָלֵינוּ לֵאמֹר, לֹא תִשְׁתּוּ‑יַיִן אַתֶּם וּבְנֵיכֶם, עַד‑עוֹלָם . וּבַיִת לֹא‑תִבְנוּ, וְזֶרַע לֹא‑תִזְרָעוּ וְכֶרֶם לֹא‑תִטָּעוּ, וְלֹא יִהְיֶה, לָכֶם : כִּי בָּאֳהָלִים תֵּשְׁבוּ, כָּל‑יְמֵיכֶם, לְמַעַן תִּחְיוּ יָמִים רַבִּים עַל‑פְּנֵי הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר אַתֶּם גָּרִים שָׁם . וַנִּשְׁמַע, בְּקוֹל יְהוֹנָדָב בֶּן‑רֵכָב אָבִינוּ, לְכֹל, אֲשֶׁר 5 . רש"י טוען שבני רכב הם בני יתרו היושבים במדבר, והרב בני לאו מעלה השערה שאלו בדווים שהגיעו לאזור ירושלים בעקבות נדידה וגרו בסביבה המדברית של ירושלים . ירמיהו משתמש באזכורים שלהם כדי להצביע על עקרונות של ציות ושמירת הדרך . בראשית ספר ירמיהו מצוינים "קצוצי פאה היושבים במדבר" ( ירמיהו ט', כ"ה ) .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר