מבוא

עמוד:8

ירון עובדיה 8 השבטי בקרב הבדווים במדבר יהודה . ליש פרסם כמה מאמרים בנושא וספר מקיף, אך הוא נוגע בנושא אחד ולא באורח חיים 1 מקיף . מטרתו של ספר זה למלא את החסר : מצד אחד, להמשיך את מחקרו של שמואלי ולראות מה קרה מאז שמדינת ישראל הפכה לריבון במרחב של מדבר יהודה, ומצד שני, לבחון תהליכים אינטנסיביים ומהירים שעוברים על שבט ג'האלין, חברה שחייה המסורתיים הולכים ונעלמים, והימצאותה במרחב מוטלת בספק . היות שמספר הבדווים שעזרו לי רב לא אפרט כאן את שמותיהם, אלא אבקש להודות לאותם אנשים שפתחו את ביתם, את פיהם, שיתפו, עזרו, חיברו אותי לאן שצריך, ובעיקר אימצו אותי ונתנו לי להרגיש מוגן ורצוי במחוזותיהם . הבדווים ככל הנראה מוצא הבדווים מחצי האי ערב, אך ישנם גם בדווים 2 את מקורותיה של שאינם ערבים, ממוצא אפריקאי או תורכמני . החברה הבדווית אין אנו יודעים בוודאות . ככל הנראה מדובר בתהליך ארוך, שהתרחש לאורך מאות שנים, ובו התהוותה תרבות של חיי מדבר ונדידה . אין אנו יודעים מתי קרה דבר זה, ואין אנו יודעים מדוע בדיוק . האם החברה הבדווית נדחקה למדבר וכך נוצרה תרבות מתוך אילוץ ? האם החברה והתרבות הבדווית נוצרו בצד החברות והתרבויות החקלאית והעירונית ? האם תרבות הנדידה היא המשך של תרבות הציד והליקוט ? אין לנו תשובות טובות לשאלות אלו משתי סיבות עיקריות : תרבות של נדידה כמעט ולא משאירה 1 . Aharon Layish , Legal Documents from the Judean Desert : The Impact of the Shari ' a on Bedouins Law , Leiden , 2011 2 . יוסף ברסלבי, "יחסים בין נוודים לבין אנשי הארץ הנושבת בתנ"ך" ; ישראל אפעל, "הערבים והאימפריה האשורית", בתוך יעקב עיני ועזר אוריון, עורכים, הבדווים, רשימות ומאמרים , מדרשת שדה בוקר, 1988 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר