פתח דבר

עמוד:7

7 אלה מבין חדרי האוכל בתכנונה שפעלו עד פרוץ המגפה, חזרו לתפקוד כמעט מלא בימים שבין הסגרים ואחריהם — אף כי בכמה מהם בוטלו ארוחות הערב, הכרוכות בהתקהלות גדולה יחסית, עד חלוף המגפה . היו ג ם קיבוצים שניצלו את המצב לחידוש ושיפוץ של המבנים הוותיקים : בכפר – גלעדי הכניסו החברים שכלולים בחדר האוכל שתכננה אקסלרוד בשנות ה – 80 של המאה הקודמת, וחידשו בו את התקני הבטיחות בהתאם ל נדרש כיום ; ובקיבוץ גשר חוּדש בית התרבות בהתאמה לצרכים של ימינו . עבודותיה של ארנונה אקסלרוד לא תועדו במשך השנים, לא על – ידיה ולא על – ידי אחרים, ובידי המשפחה לא נותרו תוכניות וסקיצות, תצלומים, תכתובות או טקסטים המתייחסים ליצירתה, ואף לא רשימה, מלאה או חסרה, של פרויקטים בתכנונה . דמותה של אקסלרוד כמו נעלמה בתוך המנגנון התכנוני שהיה חתום על המבנים, שבהיסטוריה של אדריכלות י שראל לא זוהו במובהק כעבודות בחתימת ידה . זוהי תופעה מוּכּרת בקורותיהם של אדריכלים ואדריכליות עתירי זכויות, שפעלו במנגנונים ציבוריים ( משרד השיכון, מע"צ, תנועת המושבים ועוד ) ולא זכו לקרדיט אישי על החדשנות שהובילו מלב הממסד . י יתכן שמסיבות אלה לא נחקרה עבודתה עד היום וכמעט לא פורסמה, למעֵט מספר מועט של דיווחים תיאוריים – טכניים בדף מידע : ב טאון המחלקה לתכנון של התנועה הקיבוצית המאוחדת — ואולי יש בכך כדי להעיד על אופיה הצנוע של אקסלרוד ועל התרחקותה מזרקורי ה פרסומים האדריכליים . בשנות חייה האחרונות, ולקראת רשימות ש פורסמו בבלוג חלון אחורי ופרסום המונוגרפיה על האדריכל שמעון פובזנר, שבמשרדו עבדה תקופה ממושכת על כמה מעבודותיו הידועות, קיימנו עם אקסלרוד כמה שיחות שבהן סיפרה בקצרה על עבודותיה ועל קורותיה המקצועיים, במגזר הפרטי ובזה של התנועה . במפגשינו התגלה ג וף עבודה גדול ומרשים ושורה של בניינים מרכזיים בקיבוצים רבים . חרף חסרונו המשווע של ארכיון אישי – מקצועי מסודר, לא נותר ספק כי פועלה של אקסלרוד ראוי לכינוס ולמחקר . העבודה על הספר החלה לכן באיסוף דקדקני של שרטוטים, תצלומים ו מסמכים רלוונטיים, המתעדים את עבודותיה של אקסלרוד ברחבי ה ארץ . המסמכים נאספו מארכיוני הקיבוצים שבהם עבדה ותכננה ו מאוספים ציבוריים ופרטיים אחרים, בעזרת מנהלי ארכיונים, רכזי ב ניין בעבר ובהווה ובעלי תפקידים אחרים בקיבוצים . כמה מהם אף התראיינו לספר והרחיבו את ידיעותינו על המבנים ועל הקשרי התכנון, ואנו מבקשים להודות להם על כך : בתיה קדם ( אור – הנר ) ; גלית שאול, דב לירז, אבי צייזל ונעם קדמן ( אייל ) ; ניקה ברזק, אלי גורן וענת נצר ( גבע ) ; יותם מוקד ( גלעד ) ; איתן בניוביץ' ויואל צורן ( גרופית ) ; רות ג ודיס ושרה זוהר ( גשר ) ; חנה סלומון ( דברת ) ; דניאלה אשכנזי וגדעון

הוצאת אסיה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר