הקדמה

עמוד:12

12 הקדמה זה של רגשות חרדה-הגנה — משולש הקונפליקט ( 1979 Malan, , ראו פרק 5 להרחבה על אודות משולש הקונפליקט ) . כל קונפליקט שיוצר את הסימפטומים של המטופל בנוי כך : ( 1 ) למטופל יש רגש, ( 2 ) באופן אוטומטי הוא נהיה חרד פיזית בגופו, ( 3 ) רגע לאחר מכן הוא משתמש בהגנה כדי לא להרגיש את הרגש שעלה, ו- ( 4 ) אותה הגנה יוצרת את הסימפטומים ואת הבעיה שעמה הוא מגיע לטיפול . כל אמירה מצד המטפל מזמינה את המטופל ליצור במשותף מערכת יחסים לשינוי . בעזרת שיתוף רגש, מעז המטפל ליצור במשותף מערכת יחסים לשינוי, המבוססת על קרבה רגשית . כשהמטופל נהיה חרד או משתף בהגנה, הוא יוצר באופן אוטומטי מערכת יחסים מהעבר . החרדה וההגנות הן לא הבעיה עבור המטפל . הן ההיסטוריה שמספרת את סבלו של המטופל, באמצעותה הוא מבקש באופן בלתי מפורש להבריא . אם הוא מבטא רגש, אנו מעודדים אותו להרגיש את הרגש באופן עמוק יותר, כדי לרדת לעומק הקשיים שלו . אם הוא חרד יתר על המידה, אנו מווסתים את החרדה ואז חוקרים את הרגש . אם הוא משתמש בהגנה, אנו עוזרים לו לראות את ההגנה ואת המחירים שהוא משלם, במטרה שיוכל לוותר עליה ולהתמודד עם הרגשות . אלו הם שלושת העקרונות בכל התערבות בפסיכותרפיה . אף שהעקרונות הם פשוטים, יישומם יכול להיות מורכב, כפי שיודגם בהמשך הספר . כשמטופלים מגיבים בהגנה או חרדות, איננו משתפים פעולה עם מעקפים אלו . אנו מזהים כל מעקף ומזמינים את המטופל להתמקד ברגשות שלו . המשך התמקדות ברגשות הוא אחד הכישורים החשובים ביותר שמטפלים צריכים ללמוד . רגשות מבטאים את המוטיבציה ואת הצרכים הראשוניים שלנו ( 1962 Tomkins, ) . בלעדיהם אנו חסרי מצפן לכיוון שבו אנו רוצים ללכת בחיים ( P . Coughlin , תקשורת בין-אישית ) . להלן אנלוגיה : נניח שהייתי מלמד אותך לנהוג, והיית נוהג לתוך תעלה . הייתי שואל : "האם תוכל לסובב את ההגה, כדי שנחזור בחזרה לכביש לכיוון היעד שלך ? " ואתה יכול לענות לי : "אני רוצה לנהוג לתוך התעלה ! " במקרה כזה, אשיב : "זאת בהחלט זכותך, אבל כל עוד אתה נוהג אל עבר

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר