פתח דבר

עמוד:12

החשובה של מתכון זה היא בכך שהוא מנסח את התהליך האבחוני האינטואיטיבי והרציף כתהליך של שלבים . השלבים נבנים כמגדל זה על גבי זה, על פי רציונל הגיוני . רציונל זה מסביר מדוע כל אחד מהשלבים הכרחי, וכן מדוע חיוני לשמור על הסדר הקבוע שלהם בזה אחר זה . לשם דוגמה, שלב "מאפייני האישיות" בא תמיד רק לאחר שלב ה"יכולת הגרפית", כדי להבטיח שמאפייני האישיות המתגלים בציור אינם נובעים מקושי או ממגבלה ביכולתו הגרפית של הילד . בשני נושאים אלה אני רואה תרומה מקורית של הספר : הראשון - זיהוי הרציונל המשמש להסבר ולתיקוף של כל אחת מדרכי האבחון השונות, ושמזהה את ייחודו ואת מעלותיו של אבחון הציורים ; השני - היצירה של "מתכון שלבים" אחיד, לצורכי לימוד והקניה של אמנות אבחון הציורים . הגרפו - דרמה מבוססת על הניסיון "להאזין לציור", ובמעין קשב - ויזואלי לשמוע ולפענח מה מביע ומספר לנו הילד בעזרת ציורו . מאמץ זה הביא אותי לפיתוחה של טכניקה חדשה וייחודית, שכיניתי "הוליגרפיה" , גרפיקה הוליסטית, "הסתכלות הוליסטית על תוצרים גרפיים" . טכניקה זאת מתוארת ומוסברת בפרק הרביעי . הטכניקה של הסתכלות קשובה והוליסטית בציור מאפשרת למסתכל לערוך מעין "ניסיונות בהסתכלות" . בניסיונות אלה המסתכל מפעיל בעזרת דמיונו מניפולציות של פרשנות לגבי הציור . טכניקת ההוליגרפיה מאפשרת לחשוף רבדים נסתרים ותת - מודעים באישיות הילד, החבויים מאחורי הציור הגלוי . החלק הראשון של הספר מתאר את הגישה הגרפו - דרמטית ומסביר את מאפייניה ואת המרכיבים הייחודיים שלה . בחלקו השני של הספר מוצגת "הגלריה" : למעלה מ - 150 ציורים, שצוירו על ידי קרוב ל - 100 ילדים . הציורים בגלריה סודרו על פי ט"ז נושאים, שאליהם שובצו הילדים המציירים בהתאם לרקע ולבעיה שלהם . לכל ילד ניתן שם מייצג בגלריה, והובא תיאור קצר של הרקע האישי שלו ושל מאפייני תפקודו . כל הפרטים המזהים של הילדים שונו או הוסרו . לכל אחד מן הציורים מובא פענוח תמציתי בצורת אמירה מילולית של הילד בגוף ראשון . לרוב הציורים נוספו גם דברי פרשנות קצרים . נוסף על כך, לחלק מציורי הילדים הוספו הוליגרפיות, שהן וריאציות יצירתיות של הציור המקורי, המבטאות בדרך ויזואלית את הפירוש שלי לציור . במקום לפענח את פענוח ציורי ילדים 12

איפאבליש הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר