פתח דבר

עמוד:10

חזוניאל טויטו | רימון כשר 10 משתקף בכמה תופעות שכיחות ובולטות בחיבוריהם השונים : הענקת משמעויות חדשות לצמדי מילים / צירופים / ביטויים, הרחוקים מפשט הכתובים ומהקשרם המקורי ; חלק מן המשמעים החדשים נראה כפרי יצירתם של סמולנסקין או של ברדיצ'בסקי . על זאת יש להוסיף תופעה רווחת אצלם, המאופיינת בהתנגדותם לקביעות המצויות במקרא ובשלילתן, ומנגד - הסתמכות על כתובים מקראיים בתיאור העולם האוטופי שעליו הם חולמים ומקווים להתממשותו . אופיו של מחקרנו הוא בעיקרו תיאורי, אך לא נמנענו גם מן ההיבטים הדיאכרוני מזה והשיפוטי מזה . קשה שלא להיגרר אחר קסמם הספרותי והרעיוני של סופרים אלה וללכת שבי אחר קביעותיהם . מטרת המחקר שלנו היא ראש לכול תיאורית - להעמיד את דבריהם מנקודת מבטם שלהם, ועם זאת לא מנענו עצמנו מלשפוט את תקפות קביעותיהם . זאת עשינו לא רק ביחס לחיבוריהם המחקריים, אלא גם ביחס לכתביהם האחרים . הספר שלפנינו מבוסס על קריאת החיבורים והמכתבים שנכתבו עברית ( או שניתרגמו לעברית מן השפה הגרמנית ) . איסוף הנתונים ומיונם נחלק בינינו - חזוניאל טויטו עיין בכתבי סמולנסקין, ורימון כשר קרא את חיבורי ברדיצ'בסקי . בחינת משמעותם של הממצאים ומיונם נעשו במשותף . אך זאת יש להזכיר : לכל אחד מאיתנו סגנון כתיבה משלו, ולא חתרנו לאחדות סגנונית . לפיכך סגנון הפרשנויות המפורטות המלוות והצמודות לממצאים נושא חותם אישי, יש המקצר בביאוריו ויש המאריך, ויקויַם בנו "שנינו ביחד וכל אחד לחוד" . הספר שלפנינו מסכם ומנתח את הנתונים הרבים שאספנו . הצגת הממצאים נעשית בכמה דרכים : תחילה במבוא, שבו כללנו את השקפתם של הסופרים על התנ"ך כמכלול, דעתם בנוגע לספרי מקרא בודדים, ושיפוטם בנוגע לדמויות מקראיות, לחיוב או לשלילה . לאחר מכן הצגנו את עמדותיהם האידיאולוגיות ביחס

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר