הקדמה

עמוד:13

13 תמר רבן ריכוז והתפנות" ( שם : 22 ) . הגיוון בסוגים של אמנות המיצג הוא גדול, לא רק בהתאם לאמני המיצג השונים, אלא גם ביחס לנפח העבודה של כל אמן פרפורמנס בפני עצמו, שהוא בדרך כלל גם יוצר בין-תחומי ורב- תחומי . כך, לדוגמה, לורי אנדרסון ( Anderson ) , אמנית מיצג, זמרת, מלחינה, משוררת, אמנית מולטימדיה, מוזיקאית ( המנגנת בכינור, בסינתיסייזר, בחפצים ובאיברי גופה השונים ) ובמאית, יכולה להדגים במגוון הופעותיה את אמנות המופע על ריבוי צדדיה . כך גם ויטו אקונצ'י ( Acconci ) , משורר, אמן וידיאו, פעולה ומיצג, מעצב ואדריכל . הגיוון הוא לא רק באפיקי אמנותו אלא גם במיצגים שיצר . בעבודתו מיטת זרע ( 1972 , Seedbed ) שכב חבוי מתחת לרמפת עץ שבנה בהמשך לרצפת גלריה במשך שמונה ימים, בשעות 00 : 10 - 00 : ,18 והשמיע לבאי הגלריה שהלכו מעליה את הפנטזיות שלו, בעודו מאונן ( וראו גם דיון של בן ישראל, 2010 במופע זה ) . בעבודה ספר פתוח ( 1974 Open Book, ) הוא צילם את פניו בתקריב וידיאו של פעולת הדיבור : הלשון, השפתיים והשיניים נראות, אך מבלי שניתן להבין את הנאמר . ריבוי אפשרויות המיצג והגיוון בדרכי הצגתו מצדיקים את ההגדרה שמציע הדס עפרת : "מופע הוא האופן שבו דבר יכול לבוא לידי ביטוי, ובמילים אחרות להופיע, להתגלם, להבליח אל המציאות" ( שם : 11 ) ; כלומר, הוא בעל פוטנציאל אינסופי . הדיון באמנות המופע של תמר רבן בספר זה מוצג כמטרה לעצמה, אך גם כביטוי לטשטוש הגבול בין האמנות והחיים, בין אמן / ית המופע ואמנותו / ה, כל זאת באמצעות קריאה במבחר מעבודותיה בהקשר המציאותי ( הפרגמטי ) והביצועי ( פרפורמטיבי ) של מרכיביהן, תוך כדי התמקדות בשפה, בפעולה וביחסים ביניהן, בדקדוק ובתחביר הפנימי שלהן ובהיבטים הביוגרפיים השזורים בהן . תמר רבן התחילה את פעילותה האמנותית במקלט ציבורי ברמת אביב ( מספר 209 ) שהיא קיבלה מעיריית תל אביב ; חברו

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר