מבוא

עמוד:11

11 שיר השירים והפואטיקה של הפרגמנט לשירה ; מעמיד למבחן את אחדותה של העלילה ואת ההגיון שלה . הטענה השנייה שתוצג כאן מניחה כי פרגמנטציה היא תחבולה ספרותית מכוונת . כלומר, הפרגמנט אינו תקלה בעלמא, המוסברת באמצעות נסיבות היווצרותו, אלא תכסיס פואטי מובהק . ניתן לייחס את הפרגמנטציה של "שיר השירים" לגלגולים שעבר במשך מאות ואלפי שנים, ולהסביר כי התהווה כעבודת טלאים משותפת של מחברים ועורכים רבים . אולם, טענתי היא כי בנוסף לכך "שיר השירים" מתאפיין בפואטיקה מכוונת של פרגמנט . כדי להדגים את מעמדה המרכזי של התחבולה הפרגמנטרית תוצג כאן בחינה ראשונה של מושג הפרגמנט לאור תיאוריות קריאה ממחקר הספרות במאה השנים האחרונות . טענתי השלישית היא כי הפרגמנט קשור באופן עמוק לתופעת הקבוצה . פרגמנטים נוצרו בהקשר קבוצתי, מציגים ריבוי קולות קבוצתי, ושימשו מושא של דיונים קבוצתיים אובססיביים לאורך ההיסטוריה . לאור זאת, יוצג חיבורו הקולקטיבי של "שיר השירים" והפולמוס הקיבוצי שלו בפרשנות חז"ל כראיה לפואטיקה הפרגמנטרית שלו . הפרק הראשון מציג את הבעיות באפיון מושג הפרגמנט ואת ההיסטוריה של מחקר הפרגמנט הרומנטי . בפרק השני יוצג עיון חדשני במושג הפרגמנט בתיאוריות של תורת הספרות, החושף את הפרגמנט כתחבולה ספרותית . בפרק השלישי נידון מושג הפרגמנט הרומנטי דרך שני יוצרים פרגמנטיסטים מובהקים בני התקופה : פרידריך שלגל וסמואל טיילור קולרידג' . הפרק הרביעי מציג קריאה מדוקדקת ב"פרגמנטים ביקורתיים" של פרידריך שלגל ( 1797 ) . בחינת ההיסטוריה של כתיבת הפרגמנטים וקריאתם תאיר את הקשר ההדוק בין הפרגמנט לבין מושגים חדשים של כותב וקורא שהם חלק מקבוצה . קשר זה ישמש כבסיס לקריאת "שיר השירים" לאור הפרגמנט והשיר הארוך בפרק החמישי . ראשיתו של הספר הזה בעבודת גמר לתואר השני שכתבתי

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר