1 נשים פלסטיניות בישראל: בין ההלכה לבין המעשה

עמוד:14

14 טל מלר סבורים שהתרבות הפלסטינית – אסלאמית בישראל היא הגורם המכריע בהשפעתו על הנשים הפלסטיניות בישראל, כלומר הרקע 5 על כך יש להוסיף הפטריארכלי – פטרילוקאלי – פטרילינאלי . שבזמננו מתחזקת בחברות מוסלמיות שונות האידאולוגיה הגורסת ששורשיו של המשבר המתחולל בעולם האסלאם - בייחוד שורשי ההידרדרות המוסרית בחברות המוסלמיות בנות זמננו - נעוצים בתרבות המערב . הפמיניזם או התנועות לשחרור האישה נתפסים כשורש הרע משום שהוא מאיים על המשפחה, שהיא מבצרה של התרבות האסלאמית . באוטופיה הלכתית זו, שליטה על נשים וחיזוקה של המשפחה הפטריאכלית נעשו למרכיבים המרכזיים . תפיסות אלה, המעודדות חזרה אל הדת והתנגדות לתהליכי המודרניזציה במתכונתם המערבית, משפיעות גם על הנשים הפלסטיניות בישראל . 6 סבורים שהטענה הגורסת שהתרבות האסלאמית חוקרים אחרים היא הגורם המרכזי המשפיע על חיי הנשים אינה אלא "פנטזיה אוריינטליסטית" שנותרה בעינה במערב גם במאה ה – ,21 בייחוד בחברות שבהן האסלאם הוא דת הרוב המייצגת את הסדר החברתי . "פנטזיה" זו מעניקה לדת מעמד בולט על פני מאפיינים אחרים - אזוריים ותרבותיים . לעומת זאת, דניז קנדיוטי, למשל, טוענת 7 לדבריה, שמעמדן האזרחי של הנשים משפיע רבות על מצבן . יש לנתח את מעמדן של הנשים בחברות המוסלמיות מתוך ראייה פוליטית עכשווית של המדינות הנחקרות ותוך בחינה היסטורית 5 . פטריארכלי - מבנה חברתי שבו רוב הסמכויות נתונות בידי הגברים ; פטרילוקאלי - דפוס מגורים שבו הזוג שנישא מתגורר סמוך למשפחת החתן או יחד עמה ; פטרילינאלי ( מכונה לעתים גם "מוצא אגנאטי" או "גברי" ) - מבנה חברתי שבו הגברים החברים בקבוצה הם חוליה בשושלת של גברים המובילה אל האב הקדמון המשותף . 6 . למשל : 2001 Kandiyoti, 1991 ; Moghadam, 1993 in Sa'ar, . Kandiyoty, 1991 . 7

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר