הקדמה מה שרואים או לא

עמוד:12

מאירה שפי 12 כלכליות ותרבותיות, והושתת על אתוס משתנה המכתיב בין השאר גם את הצד החזותי . לעתים הטקסט מכיל את החזותי, לפעמים החזותי מלווה, משלים, ורק לעתים רחוקות הוא נוגד או סותר את הטקסטואלי . לנו, אמני הבמה המודרניים, מזכיר המחקר שבמשך דורות היינו טכנאים, אומנים ( artisans ) , בעלי מלאכה משוכללים ורק לאחרונה זכינו למעמד - יהיו שיאמרו שתבענו מעמד - של יוצרים נוכחים ובעלי קול . כיום מוסכם כי טקסט דרמטי אינו טקסט בימתי . מחזה איננו הצגה . החל ממחצית המאה ה- 20 נבנית והולכת ההכרה כי החלל ועיצובו הם מרכיבים ולא שרתים . אמצעי העיצוב, קרי אור, תנועה, קו וצבע, הופכים בהדרגה לרכיב טקסט- בימתי, ועל כן זוכה המכלול לכינוי "סצנוגרפיה" ( scenography ) - כתיבה בימתית המכילה בתוכה את כל ההיבטים החזותיים הנראים והבלתי נראים של מופע . בכל תקופה ובכל מערך כוחות בין הטקסטואלי לבין החזותי התקיים עניין מורכב נוסף : יחס מסמן-מסומן בין חלל הבמה והמצוי עליה בשעת המופע לבין העולם החיצון, ועוד יותר בין הבמה לבין הקהל . גם היוצרים וגם הצופים נפגשים בתוך יחידת חלל וזמן ומקיימים קשר דינמי בהווה אוטונומי, מתוך הכרה וידיעה שכל מה שנאמר ונראה "כאן" ו"עכשיו" נוצר מתוך העולם שמחוץ ליחידת החלל והזמן ומתייחס אליו . את מעשי הדמים הקשים ביותר לא הראו על הבמה היוונית, אלא סיפרו ודיווחו עליהם בשירה פיוטית . הבמה הייתה ותהיה תמיד מראה או חלון אל העולם שמחוץ לבמה, אל הקהל עצמו . יאניס קוקוס, מעצב במה ממוצא יווני, כתב : "בכל פעם שאני ניגש לעצב במה אני מתחיל בשאלה מה חסר על הבמה ? ' מכיוון שעל הבמה אמורים להימצא כל 1 היסודות שיאפשרו לדמיין מה שאינו נמצא שם" . מהצד האחד הבמה היא חלל פיזי - נוכח, אמתי, נגיש ומוחשי - שעליו ובאמצעותו פועלים השחקנים, ובה בעת הוא חלל מנטלי, שקרי, המייצג או משחזר מקומות בדיוניים, המתייחסים תמיד גם אל העולם החוץ-תאטרוני . מרחב זה עשוי מחומרים מזויפים ונועד להתפרק בסופו של אירוע, להיזרק לאשפה ורק לפעמים, במקרה הטוב, להישאר חקוק בזיכרון . על המתח הזה, בין הפיזי לדרמטי, מנצח הצופה המתבקש לזהות, לפרק, להשלים, לפענח ולגלות . שייקספיר הפליא לבטא את הפער הזה במונולוג הפתיחה ל הנרי החמישי , בפנותו ישירות אל הקהל ( באמצעות המקהלה ) , כשהוא מבקש להזכיר לו כי על הקרשים העלובים לא ניתן לשחזר שדות קרב וקרבות רבי משתתפים, תוך שהוא מפציר בו להשלים את החסר במילים בעזרת מחשבותיו ודמיונו : 1 . 18 . Kokkos, Yannis . 1989, Le Scénographe et le Héron, Actes Sud . p

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר