הקדמה

עמוד:12

12 ריכב ( בוני ) רובין יותר ואף השפיעו על התנהגותם של בני התקופות הבאות . לכן התמונה הנראית לעינינו כיום היא ההצבר של כל התקופות, של מחזורי בנייה והרס, של מה שגלוי לעין ומה שנסתר מתחת לגלוי . תמונה מורכבת זו מעמידה אתגר לעוסקים בגיאוגרפיה התרבותית- ההיסטורית . מרוין סמואלס כינה את האתגר הזה "ביוגרפיה של נוף" . אבל שלא כמו מחבריה של אותה ביוגרפיה נופית שאותם 2 כלומר יוצריו ומעצביו של הנוף שבוניסה לזהות בעבודתו, התבונן, מעצביו של נוף הרי ירושלים - האיכרים שבנו את הטרסות והכורמים שבנו את השומרות - יישארו אנונימיים, ורק מעשה ידיהם, השרידים שהשאירו אחריהם בנוף, יספרו עליהם כעדים . אם נלמד להתבונן בעין חדה ולפרק את הנוף למרכיביו, נוכל אולי להיטיב להבין את התמונה השלמה . נוכל ללמוד לשייך פרטים שונים בנוף לתקופות שונות ולהבין את משמעותם ואת תפקידם בכל תקופה . נוכל להבחין היכן מסתתר כפר ערבי נטוש מתחת ליערות האורן שנטעה הקרן הקיימת לישראל אחר קום המדינה, היכן מסתתרים שרידים צלבניים בין חורבותיו של הכפר הערבי ושרידים קדומים עוד יותר מאחורי המבנה הצלבני המסיבי . היכן בין בתי הקיבוץ, המושב או שכונת ההרחבה שצמחה מהם, מתגלים הכרם הקדום, השומרה ושרידי הגת החצובה . כיצד משטח סלע ובור מים מספרים לנו את סיפור העבר . הנוף אמנם זוכר הרבה מסיפורי העבר, אבל הוא אינו מספר רהוט . דבריו מקוטעים, לעתים סדר הדברים מבולבל ולעתים סיפור אחד קוטע את חברו ומשבש אותו . ואף על פי כן נראה כי הקשבה מרובה, כלומר התבוננות בעין פקוחה שוב ושוב באותם אתרים ומקטעי נוף, מאפשרת דיבוב חלקי לפחות של כמה מהסיפורים 2 . Μarwyn S . Samuels , " The Biography of Landscape", in : D . W . Meinig ed . ) , The Interpretation of Ordinary Landscapes, New York and Oxford : ( Oxford University Press, 1979, pp . 51 - 88

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר