הקדמה

עמוד:11

11 סיפורים שסיפרו לי ההרים ההליכה היומיומי שלי לא הרחק מביתי, השטח הבנוי של השכונה הפרברית הכפרית שאני גר בה נושק לשטח הפתוח של הרי ירושלים . בתי השכונה המודרנית צמחו ממעברה שהייתה לכפר עולים שנבנה לצד כפר ערבי נטוש . הם נפגשים עם החורש הטבעי וחורש האורנים הנטוע, עם כרם הזיתים העתיק, הטרסות החקלאיות שאיש אינו יודע מתי נבנו לראשונה, המעיין שנקבה חצובה מזינה את הבריכה הקטנה שלו והשומרות המרובעות והעגולות . בוקר- בוקר, בצאתי מביתי ובכל אשר אלך, אני עובר בנוף הרי ירושלים ומתבונן בו . שנים רבות אני מנסה לזהות, לנתח ולהבין את שרידי העבר בנוף ההווה, ובלשון ציורית יותר, לדובב את הנוף ולהקשיב לסיפורים שהוא יכול לספר . ספר זה הוא פרי של שילוב בין החוויה האישית ובין הלימוד המדעי של נוף תרבותי בחלופות הזמן . בחלקים מסוימים גובר הניתוח המדעי המבוסס על מקורות שונים, ובחלקים אחרים צועדת קדימה ההתבוננות האישית והפרשנות הנסמכת עליה . מתוך השילוב הזה בכוונתי להציג באמצעות מקרי מבחן אחדים את הדרך שבה אני מתבונן בנוף הרי ירושלים, הנוף שבו גדלתי כאדם והתפתחתי כחוקר . זהו נוף תרבותי שכל מי שעבר בו ופעל בו הטביע בו את חותמו . נוף שעבר גלגולים רבים משחר ההיסטוריה, כשהיה אולי מכוסה בחורש ים תיכוני טבעי, ועד ימינו . טבעו של הנוף שהוא אוצר את השינויים המתרחשים בו . אם בתקופה אחת נבנה קיר, נערם גל אבנים או נחצב מזקף סלע, הם נוכחים גם בתקופות הבאות . לעתים הם משמשים גם בתקופות האלה ולעתים הם רק נוכחים-אילמים, חוצצים בין חלקות, או פשוט עומדים שם "כאבן שאין לה הופכין" פשוטו כמשמעו . קל לנו להבין שבני תקופות מאוחרות הרסו את מה שקדם להם, והדבר נכון בייחוד בעולם המודרני . ואף על פי כן, אם בתקופה מסוימת נבנה יישוב, נסללה דרך או הותקנו מתקני העשרה ואיסוף מים במקום נביעתו של מעיין, הם הוסיפו לשמש לעתים קרובות גם בתקופות מאוחרות

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר