מבוא

עמוד:14

14 הנרייט דהאן כלב ולהעמיק באופן עיצובן בתוך ההקשרים הספציפיים של תקופתן ותרבותן . התקופה והתרבות הן ה״פנס״ שתחתיו עלינו לחפש כדי להסביר כיצד יחסי כוח מעצבים זהויות מגדר ומה נשים עושות לנוכח הבניות אלה . התעכבות על סיפור אישי אחד לפרטיו וחיפוש בשורשיו הקונקרטיים יהיו בבחינת מבט בזכוכית מגדלת על רקמת הקורים המעצבים את ההבניות של יחסי הכוח ואת מה שנשים עושות בתוכה . סיפור חיים הוא סיפור מסופר מנקודת מבט פרטיקולרית של המספרת, ולפיכך תמיד חלקי ומחולץ מתוך עולם אונטולוגי, מתוך מציאות עמוסה במשתנים קשורים אלה באלה בסבך כאוטי . לעתים קרובות, במיוחד במחקר אקדמי מסורתי, המחברת נאלצת להישמע לכללי המשחק האקדמיים, שחייבו עד לא מכבר להסתיר את עצמה ולספרו כאילו מפיה של נשואת הסיפור . במובן זה הסיפור האקדמי מבקש ללכוד את הבלתי נלכד, נקודת מבט אובייקטיבית ואוניברסלית, וכתוצאה מכך נקלע לתסכול כפול בבואה של המספרת לספר את הסיפור האישי של אישה אחרת . הספרות הפמיניסטית הציעה להגדיר מחדש את מושג האובייקטיביות על מנת להתמודד עם בעיה זו, והובילה לחשיפה והנכחה של החוקרת על זיקותיה הפוליטיות והערכיות ( Bordo, Harding, 1987 ; 1994 ) . עוד הציעו חוקרות פמיניסטיות להניח שהן לא יכולות לחמוק מיחסי כוח עם מה או מי שנחקר, מרואיין או נצפה . מישוג מחודש של אובייקטיביות סומן על ידי הרדינג, כאובייקטיביות חזקה דווקא כאשר נלקחים בחשבון יחסי הכוח בין החוקרת לנחקרות . בדומה להרדינג, החוקרת בורדו הציעה פתרון לבעיית האוניברסליות הבלתי מושגת על ידי מתן הכרה לכך שלא ניתן לחקור מנקודת מבט ״משום מקום״ . כך יוצא שמישוג מחדש של "אוניברסליות חזקה", ברוח ה"אובייקטיביות החזקה", כרוך בהגדרה שמקבלת על עצמה את חוסר היכולת לעמוד בנקודה חיצונית שממנה ניתן להביט על מכלול אוניברסלי, מה שבורדו

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר