מעט על הכתיבה ועל ספרות מסע ומסעות ספרותיים

עמוד:12

חנה יפה 12 הוא משתתף פעיל בחוויה, הוא שחקן, מדעת או בבלי דעת, המשנה את חוויית הזולת מעצם נוכחותו, בין אם הנציח עצמו והעלה לרשת, או נקלע ולו בשוגג לשדה הראייה של מבקר אחר . על אחת כמה וכמה אם בחר להשאיר את חותמו במקום . את מסעו הוא מתחיל מביתו, באשר הוא תמיד סוחב עמו את זיכרונות העבר - אלה אשר עיצבו אותו עד כה, ותמיד בא עם ציפיות : מה אראה, מה אחווה, מה אלמד ? כאמרתו הידועה של הנרי מילר ( Miller ) : "יעדו של האדם לעולם אינו מקום, אלא ראיית הדברים בדרך חדשה" . כאשר אדם יוצא מהתחום המוכר לו - הוא מנסה להתנתק מהקנוניזציה - ממודל ההכללה המלווה היום את הכלכלות המתקדמות והופך את הדברים לנורמטיביים, קלים לעיכול ולהבנה, ובו אנו נאחזים מתוך רצון או צורך בביטחון ובנוחות ; לחוות באמצעות החושים, אך תוך חקירה מחשבתית ורצון לבדוק את הערכים החברתיים המוכרים לו מנקודת מבט ביקורתית . בדרך זו של לימוד, חוויה, חקירה ובדיקה, אנו ממציאים את עצמנו מחדש יום-יום . קרל יונג ( Jung ) אמר : "האדם המתבונן החוצה חולם, האדם המתבונן פנימה מתעורר . . . " . כאשר נודע לידידיי שאני מתעתדת לכתוב ספר, שאלוני - מה תוכנו ; והעורכים שאליהם פניתי שאלו שאלה מתבקשת - מי קהל היעד ? ובכן, סבורני שניתן להגדירו כ"ספרות מסע", אם כי היריעה בו רחבה מעבר למוכר לי בז'אנרים כאלה . תוך כדי הרהורים בנושא נתקלתי בכתבה המתארת את ספריית גן לוינסקי בתל אביב, פרויקט עירוני-קהילתי-אמנותי שהוקם ביוזמת "ארטים arteam " שהינו צוות בינתחומי . ספרייה זו פועלת בסופי שבוע וכוללת כ- 3,500 כותרים בשלל שפות - מנדרינית, תאית, הינדית, נפאלית, ערבית ואף טגאלו - שפת הפיליפינים, אמהרית וכמובן אנגלית ועברית . שיטת המיון בה, המייצגת את השקפת מקימיה שאין להבדיל בין בני אדם, הינה ייחודית - על פי הרגשות שהספרים מעוררים בעת קריאתם : "צחוק, שעמום, מוזרות, דיכאון, ריתוק, השראה, עצב" . מיקומו של הספר נקבע על פי תגובתו של הקורא האחרון . רעיון זה סִקרן אותי ומשכני עד מאוד . אשמח לאמצו וכך להרחיב את היריעה - מדוע להסתפק בהגדרה על פי ז'אנר ? אשמח אם הגדרת הכתוב תהיה מגוונת כשם שיהיו קוראיו . זו תקוותי . . . אני רוצה להספיג בידע את אלה החפצים להרחיב את יריעת ביקורם ולחוות את המקום שאליו הם רוצים להגיע או שממנו שבו, וכן להעלות במטיילים הרהורים ומחשבות או ספקות ותמיהות . מעשית, חלק מהפרקים אינם מאופיינים כ"מסעות" והם ניתוח והיסק אדריכלי נופי-תרבותי, ובמספר פרקים אף כללתי מידע על השמאניזם ברחבי תבל, טקסים אשר חוויתי ולא נשכחו ממני . הם אמנם היבט כביכול סמוי בתרבויות אלה, אך למעשה תופסים בכל אחת מהן מקום מרכזי . ובמה שונה מנהג אחיזת התרנגול

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר