פתיחה אישית

עמוד:11

11 הרוח הלא-מודעת לפענח סודות שמוסגרים באופן עקיף באמצעות מילים והתנהגות [ . . . ] בפסיכואנליזה אנו מגלים סודות בסודיות [ . . . ] . 8 אם נבחן את הפסיכואנליזה מההיבט של התפתחות התודעה, נראה שתגליותיו של פרויד והמסע שערך לאקאן בקריאה של תגליות אלה אינם רק הבנות חדשות בתיאוריה, אלא מסע התפתחותי - קודם אצל פרויד ואחר כך אצל לאקאן - בידע על האחדות והפיצול אצל האדם ובעולם . כפי שכתב קרל גוסטב יונג לפרויד באחד ממכתביו : יותר מכול מציינת עבורנו התורה שלך את ההתפתחות הגדולה ביותר של ההכרה ואת ביטויו של עידן חדש, מלא באינסוף 9 פרספקטיבות . אין מדובר רק בהתפתחות של נקודות מבט שונות, אלא גם בהתפתחותה של איכות התודעה ביחס לְידע שנבנה נדבך על גבי נדבך ונשען על הקשרים תרבותיים ועל הלכי הרוח של התקופה . עם כל מקוריותו של פרויד, לא מן הנמנע שתורתו הושפעה, לפחות במידה מסוימת, מהתרבות היהודית שספג בבית הוריו ובקהילה . בריאיון שנערך עמו כשהיה בן שבעים דיבר פרויד בנחרצות על יהדותו : שפתי היא גרמנית . תרבותי, הישגי הם גרמניים . החשבתי את עצמי גרמני מבחינה אינטלקטואלית, עד שהבחנתי בצמיחה של דעות קדומות אנטישמיות בגרמניה ובאוסטריה הגרמנית . מאז אני כבר לא מחשיב את עצמי גרמני . אני מעדיף לקרוא לעצמי יהודי . 10 בשנים האחרונות נכתבים ספרים ומאמרים רבים על ההשפעות של התרבות היהודית, הקבלית והחסידית על פרויד ומשנתו . כיום טוענים חוקרי ביוגרפיות שפרויד ידע עברית ואידיש, ושעל המדף בחדר עבודתו נמצאו ספרי קבלה .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר