נקודת האפס ואילך

עמוד:14

14 אמיר בן פורת ההיסטוריה של המשחק הזה והפופולריות שלו בעולם ובישראל . משחק הכדורגל הוא פריט של תרבות, כך ממש, וכמו שאר פריטי התרבות הוא מושפע מהסביבה החברתית-פוליטית-כלכלית שבה הוא מתקיים : בין שהכדורגל אנגלי, צרפתי, ניגרי, יפני ( בסך הכול 209 מדינות ) , המשחק אינו כפוף לרשויות של המדינה שבה הוא משוחק, אלא לפיפ"א - ההתאחדות הבין-לאומית לכדורגל . כפי שיתואר להלן, היחסים בין כדורגל לספרות נרקמו לפני שנים רבות, אבל הרקמה הייתה מרווחת, דלילה . רק בעשורים האחרונים של המאה הקודמת, כשהכדורגל נעשה לאירוע פופולרי שאין לו מקבילה, החלה מתגבשת סוגה של ספרות כדורגל . גם בישראל . אלא שאצלנו העניינים עייפים, יש הרבה כדורגל וקצת ספרות העוסקת במשחק הזה . עם זאת, לאחרונה ספרות הכדורגל היא כבר קצת יותר מקצת . על כך ידובר בהמשך . היכן זה התחיל ? זמן רב לפני שנברא הכדורגל המודרני, כשלוש מאות שנים קודם לכן, כתב שייקספיר ב קומדיה של טעויות : "אני שמתי עלייך פס / 3 הרפרור הספרותי - כנראהשאת מוסרת אותי כמו פס כדורגל" . גם זה של שייקספיר - הוא רפרור למשחק כדור שהיה נהוג בימי הקרנבלים שנערכו בספו של האביב, למשל בחג הנוצרי "שרוֹב טיוסדיי" ( Shrove Tuesday ) , שחל עם הנץ האביב סמוך לחג הפסחא הנוצרי . במשחק זה השתתפו "כפופים" רבים - איכרים, גברים ונשים - שנחלקו לשתי קבוצות לא אקראיות ולא בהכרח שוות בגודלן ( למשל כל בני כפר אחד נגד כל בני כפר סמוך ) . האיכרים בעטו, הכו, נגחו, טלטלו משהו דמוי כדור עשוי עור של בעל חיים, ממולא בצמר או בחומר אחר, במטרה לדחוק אותו אל ה"שער" שסומן ככניסה 3 . מערכה ראשונה, תמונה ראשונה . תרגום : פרנס ( 2009 ) .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר