מבוא

עמוד:12

12 אירית בן עטר כהן שהיא דנה ( לצדה של איריגארי ) בפירוט במקומו של הגוף בתרבות המערבית והציעה ראייה מהפכנית של הגוף והחומרי כתוצר של הבניה ולא כמקור א-פריורי . בעיוניה באטלר אף הציעה את ההבנה כי לא זו בלבד שהגוף מודר, אלא שהדרתו היא הכרחית . המשגה שמדגישה את הכרחיות הפעלתו של כוח כדי להדיר חלק אחד ובכך לשרת מראית עין של כלכלה קוהרנטית של חלק אחר דומיננטי . המשגה זו שימשה עבורי כלי מחקר בהבנת מקומו של הגוף בשיח הפסיכואנליטי, ומכאן חשיבותה בספר זה . התיאוריה של דרידה נבחרה לעיון במקומו של הגוף בשיח הפסיכואנליטי בשל קריאתו את מסורת החשיבה המערבית בשילוב תשומת לב לאופנים שבהם היא מפעילה כוח . דרידה מציע קריאה מחדש של טקסטים קנוניים, קריאה שמפרקת היררכיות, ובאופן רלוונטי לעיוננו - היררכיה בין גוף לתבונה, בין חומר לרוח, שרואה בגוף את האחֵר המודר של התבונה הרציונלית . דרידה מצביע על שאיפתו של החלק הדומיננטי לשלוט ולהדיר בשילוב ההבנה כי המדיר והמודר כרוכים זה בזה ללא הפרד והשאיפה לשליטה נידונה לכישלון מתמיד . הוא מציע לחשוף את הפערים הפוגמים ביכולתה של המסורת המערבית לשמר את עמדת השליטה : כיצד הגוף חומק מתפיסתו כאחר של התבונה ונותר כשארית חתרנית . ראייה זו משרתת את קריאתי את הטקסטים הקנוניים של השיח הפסיכואנליטי, שגם בהם ארצה לחשוף את הפעלת הכוח על הגוף מצד אחד ואת ההתחמקות המתמדת והחתרנות בתגובה לניסיונות הכושלים להדירו, מצד אחר . בקריאתי בטקסטים הפסיכואנליטיים העיקריים אדון באלו המופיעים בשפה האנגלית במאגר הפרסומים הפסיכואנליטי 1 וכך יוגדרו ממנו גבולות השיח . הבחירה במאגר הדיגיטלי ( PEP ) , Psychoanalytic Electronic Publishing ( PEP . 1 ) הוא ארגון ללא כוונת רווח "אשר שם לעצמו מטרה לקדם את הידע, את המחקר ואת הנגישות של

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר