הקדמה

עמוד:14

14 גידי איפרגן ונשבים ברעיון ההימנעות מרגשות, שהרי לשיטתם רגשות הם אויבי היוגה . אולם המתרגלים נדרשים להיות מודעים לרגשות, ועליהם לכוון את התרגול גם לטיפוח נפש בריאה, נפש נטולת אובססיות, התנהגויות כפייתיות, התמכרויות וחרדה . עליהם לחתור לפיתוח תחושה עצמית טובה וקשרים אישיים ממושכים ומספקים כדי שלא יופר האיזון הרגשי שלהם לנוכח רגשות כמו כעס, אהבה וקנאה . נפש בריאה עשויה לספק בסיס פסיכולוגי יציב דיו למשמעת הפנימית הנדרשת לתרגול מדיטציה . אני סקרן ונמשך אל המרחבים הניבטים מהחלון ולהתבוננות ביוגי השתקן . משיכה שהיא תנועה של מחשבה שמקורה ברישום הנחקק בתודעה, תגובה לרצון עמוק להגשים מאוויי נפש, רצון הנובע מהיעדרם . ובכל זאת, היציאה למסע היוגה מקורה ברישום מנטלי, העומד ביסוד הרצון להתוודע לעצמיות . אומנם מנקודת המבט היוגית המשיכה הזאת היא חיובית, אך גם היא אינה אלא תנועה אחת מתנועותיה האין-סופיות של התודעה ומתכניה - התנועה שבין משיכה לדחייה . היוגי מחזיק בתבונה המזהה את המארג הכפוי והמדומה המפריד בין עולם התופעות לעצמי האמיתי, ועבורו כל התנועות המנטליות והרגשיות אינן אלא סבל . היטיב לבטא זאת פטנג'לי בפסוק הנחרץ כל כך, אפילו 4 מקומם, שלפיו הכול סבל עבור בעל ההבחנה . אני נזכר ברגעים המפעימים של לידת ילדיי . לשיטתו של פטנג'לי אפילו הזיכרונות האלה אינם אלא חלק מתנועות המחשבה והרגש המניעות את האדם לפעולה, והן מונעות מהאדם הכבול להן להכיר את עצמיותו הטבעית והאמיתית . אם כך, בזיכרון היקר יש משום מתח, שכן הוא מכשול אפשרי בדרך להיווכחות בעצמיות האמיתית, הריקה מכל תוכן . בעטיו של המתח המבט של מתרגל היוגה מכוּון אל התשתית התודעתית, וכמעיין נובע היא שבה ומייצרת תנועות של מחשבה ורגש מתוך השדה האין-סופי של הרישומים המנטליים המשעבדים . מבט מעמיק מעין זה מאפשר ידיעה הולכת וגוברת

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר