מבוא

עמוד:10

10 אבנר ברנע ואף יאוזכרו נושאים מהתחום הלאומי המסייעים למודיעין העסקי לשפר את ביצועיו . הבעיה היא שבפועל, הלימוד ההדדי מהתחום העסקי ללאומי נתקל בקשיים שיתוארו בהמשך, ולכן לא מגיע לידי מיצוי . בגוף הספר יוצגו ארבעה מקרי בוחן של כישלונות מודיעיניים, שכל אחד מהם מייצג סוג אחר של הפתעה ( מרוכזת ומפוזרת ( וסוג אחר של סביבה שבה התרחשה ההפתעה ( לאומית ועסקית ( . כישלונות אלה הם בסיס שממנו אפשר ללמוד על תופעת ההפתעה בסביבה האסטרטגית האחרת . ארבעת מקרי הבוחן מייצגים, לדעתי, את הבעיות הנפוצות שעימן מתמודד המודיעין בתחום הלאומי והעסקי ומסייעים לגיבוש תובנות שעשויות לסייע בהתמודדות טובה יותר עם הפתעות אסטרטגיות וכן במניעת כישלונות מודיעיניים בעתיד . מקרי בוחן אלו אינם יוצאי דופן והם נבחרו מתוך מספר גדול של הפתעות אסטרטגיות שהיו כישלונות מודיעיניים . מקרה הבוחן הראשון הוא האינתיפאדה הראשונה שפרצה בדצמבר 1987 והייתה הפתעה אסטרטגית מסוג "הפתעה מפוזרת" בתחום המודיעין הלאומי . מקרה הבוחן השני בתחום המודיעין הלאומי הוא מתקפת הטרור על ארצות הברית ב- 11 בספטמבר ,2001 המוכרת כ- 11 / ,9 שהייתה הפתעה אסטרטגית מסוג "הפתעה מרוכזת" . שני מקרי הבוחן הבאים הם מהתחום העסקי : המשבר הפיננסי בארצות הברית, בשנת ,2008 היה הפתעה אסטרטגית מסוג "הפתעה מפוזרת", והמשבר העמוק שאליו נכנסה חברת IBM ב- 1993 אשר הביא לקריסתה היה הפתעה אסטרטגית מסוג "הפתעה מרוכזת" . תופעת ההפתעה והכישלון המודיעיני המחקר בנושא הפתעה אסטרטגית וכישלונות מודיעיניים עוסק בעיקר בהפתעות צבאיות, בדרך כלל בכשלים של ארגוני מודיעין

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר