פתח דבר

עמוד:12

12 רחל אסתרקין אחד יכול ללמוד והשאלה היחידה היא איך ללמד ולא את מי, מצאתי בקולנוע אמצעי יעיל ואטרקטיבי גם למי שאינו מעוניין לצלול לעומקים תיאורטיים ודקדקנים של פילוסופיה, סוציולוגיה או אומנות . הספר הזה אינו מתיימר להציע ניתוח חברתי או קולנועי מעמיק ומדויק . לא תמונת האקדמיה ושולחן הניתוחים של המומחים מעניינים אותי, אלא דווקא תמונת הרחוב - שיח בתי הקפה והסלון הפרטי . כולנו מושפעים לטעמי מהגיבורים הקולנועיים, עוקבים בסקרנות אחר עלילותיהם ומזדהים עם הקשיים, עם החולשות ועם החוזקות שהם מציגים בפנינו . גיבורים אלה משמשים מתווכים בין הצופים למהפכות פוליטיות, חברתיות, כלכליות ותקשורתיות המשפיעות על חיינו . גם אם מעולם לא קראו מאמר או ספר רציני על פמיניזם או על פוסט-קולוניאליזם, הם סופגים את השפעתם של רעיונות אלה באמצעות הסרט וגיבוריו . הקולנוע הוא אחד הסוכנים החשובים והמשמעותיים ביותר בהפצת רעיונות חדשים . גיבוריו לא מרצים על עקרונות המהפכות ומסבירים אותם, אלא חיים את המהפכות עצמן . הצופים מפנימים את ההתנהגות, את הלבוש או את צורת הדיבור של הגיבורים גם אם אינם מודעים למה שאלה מייצגים . כך, באופן עקיף, הגיבורים צובעים את הזהות שלנו בצבעי המהפכות ומשנים אותנו . הסרטים משקפים את תפיסת העולם הרווחת בתקופה ובסביבה שבה נעשו, ובה בעת הם שותפים פעילים בהחדרת התפיסה הזאת ובהפצתה לקהל הולך וגדל . כל מהפכה חברתית נובעת מתחושה בסיסית של אי-נחת מהמצב הקיים ומרצון לתקן את העיוותים . כל מהפכה כזאת מצמיחה גיבורים המנהלים אותה ומנהיגים אותה, גיבורים קולנועיים המייצגים אותה ומאפשרים לקהל להזדהות איתם . דעות קדומות, שמרנות, חוסר צדק ואי-שוויון תמיד הכעיסו אותי, וכבר כילדה וכנערה צעירה נחשבתי לווכחנית, לחצופה ולמרדנית, גם בבית וגם בבית הספר . מה הפלא שנשביתי בקסמם של גיבורי הסרטים לוחמי הצדק ושאבתי מהם תקווה ? כנערה

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר