הקדמה

עמוד:12

12 שהכפיל הוא לעולם אינו ישות יחידנית . אף שהוא עשוי להיראות כך בתחילה, הכפיל אינו רק "אלטר אגו", אחֵר דומה שעלי להתמודד עימו בדרך כלשהי . הכפיל הוא הרבה יותר מזה והרבה פחות מזה : הוא מגלם את השארית הבלתי נמנעת, אותו יסוד אפל האופף כל סובייקטיביות יחידנית וזהות עצמית יציבה, ובדרך זו מקשר אותן לישויות ולזהויות אחרות . הכפיל קורא אפוא תיגר על היחידוּת ופותח את הסובייקט לריבוי, שכן הוא מגלה לנו שהגבולות בין האני לעולם, בין האני לאתה ואף בין האני לאני אינם ברורים כפי 2 הספר מציע להתגבר על הדחייה הראשונית שמעורר שסברנו . הכפיל, מה שיאפשר הבנה טובה יותר של הריבוי הפנימי והחיצוני שבאדם . בספרות הרומנטית והגוֹתית הכפיל לובש לרוב צורה של העתק מדויק פחות או יותר של העצמי, וגם אני בחלומי גיליתי שיש לי כפיל אחד . אך זוהי כעין הגנה עצמית, ניסיון נואש להכריז שאני המקור והכפיל אינו אלא כפיל, כלומר מתחזה, ועליו לפנות את הבמה . זהו הכפיל בצורתו השטחית ביותר, אבל הוא יכול ללבוש גם צורות אחרות . אני מתחקה אחריהן על דפי הספר הזה ומגלה עוד אפשרויות להתעמת ולחיות עם הכפיל ( ים ) . אחת ממטרות הספר היא להרחיב את ההבנה הרווחת של הכפיל, בלי לאבד את ייחודו . לכן כל פרק יתמקד בצורה אחת ובתפקיד אחד של הכפיל, מתוך זיקה לצורות ולתפקידים אחרים . אין בכוונתי להעמיד קטלוג של כפילים, אלא להציג תנועה הדרגתית מ״אחד״ ל״רבים״, כלומר, מיחסיו של האדם עם כפיל בודד אל יחסים מורכבים עם הריבוי הפנימי והחיצוני שבו . לפיכך שני הפרקים הראשונים יתמקדו בסיפורים ממסורת הדופלגנגר שנכתבו במאה התשע עשרה, ובהם הגיבור חווה מפגש גורלי עם כפילו, ואילו בשני הפרקים שאחריהם יוצגו יצירות עכשוויות יותר

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר